E39 ROGFAST

Disse sju vil bygge den første store Rogfast-kontrakten

Sju entreprenører har bedt om å bli prekvalifisert for Kvitsøy-kontrakten.

Deler av det planlagte veianlegget på Kvitsøy.
Deler av det planlagte veianlegget på Kvitsøy. Illustrasjon: Statens vegvesen/Norconsult
8. mars 2021 - 15:24

– Vi er fornøyd med at så mange er interessert i å delta i den videre prosessen. Nå skal vi gå gjennom søknadslisten og kvalitetssikre dokumentasjonen. Deretter vil vi velge ut mellom tre og fem som skal være med videre, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen i en pressemelding.

Planen er at de som blir prekvalifisert skal levere inn første tilbud innen 18. mai. Deretter skal forhandlinger gjennomføres med hver enkelt tilbyder. Når den prosessen er gjennomført har entreprenørene frist til 30. juni med å levere endelig tilbud.

De sju er:

  • Aldesa Construcctiones (Spania)
  • Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og China Communications Construction CO. Ltd (Kina)
  • Arbeidsfellesskapet Hæhre Entreprenør og Risa (Norge)
  • Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Stangeland Maskin (Norge)
  • Kruse Smith Entreprenør (Norge)
  • NCC Norge
  • AF OBRASCÒN HUARTE LAIN S.A (Spania) og Impresa Pizzarotti & C.S.p.A (Italia). JV OHL-PIZZAROTTI ROGFAST

– Vi håper at vi signerer kontrakten før 1. september, og at oppstart blir til høsten i år, sier Espedal i meldingen.

Kontrakten er estimert til 600-800 millioner kroner. Det skal bygges 3480 meter med ettløpstunnel med en helning på sju prosent, 1635 meter med vei i dagen og tre bruer.

Implenia/Stangeland har bygd bruer i to år i dette prosjektet, og nå er den viktige overgangen mellom bru og tunnel i ferd med å bli ferdig.
Les også

«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.