For en drøy måned siden lyste Vegvesenet ut dette oppdraget.
Det skjedde etter en del om og men omkring hvorvidt dette var en reklamasjonssak eller ikke.
9. januar i fjor, akkurat en måned etter at Hålogalandsbrua nesten to år forsinket endelig åpnet for trafikk, gikk alarmen: Det var blitt oppdaget brudd i en av forankringsboltene til bruas bærekabler.
Vegvesenet gikk først ut i fra at bruddet skyldtes produksjonsfeil, og mente det var nødvendig å skifte ut alle de 344 boltene. De varslet at feilen ville bli en reklamasjonssak, men SRBG (Sichuan Road and Bridge Group) – den kinesiske entreprenøren som hadde bygget brua – bestred det.
Men så det ble det klart at boltene hadde stått lagret for vær og vind i to år, og det kunne ikke SRBG lastes for.
Så dermed er utskiftingen lyst ut som et eget oppdrag.
Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse
Hele ti vil være med
Ved fristens utløp har etaten fått inn forespørsler fra følgende firmaer om å få skifte ut forankringsboltene på brua:
- Consolvo
- Eiqon Anlegg
- Endur
- HAK Entreprenør
- HMR Voss
- Hytorc Norge
- MT Højgaard
- Norwegian Group
- Sichuan Road & Bridge (Group) Corporation
- Visinor Rehab
Vegvesenet vil etter prekvalifisering invitere tre til fem leverandører til å gi tilbud.
Frist for å levere første tilbud er 11. november. Etter en forhandlingsperiode skal et revidert tilbud leveres innen 11. desember. Og utskiftingen av boltene skal være utført før 1. september 2022.
Kontraktssignering er planlagt i januar 2021.
Gigantprosjekt ligger foran skjema