BRUER

Disse ti firmaene vil skifte ut boltene på Hålogalandsbrua

Også selve bruentreprenøren - kinesiske SRBG - vil gjøre jobben.

Hålogalandsbrua opplyst av både kunstig diode-lys og naturens fargepalett.
Hålogalandsbrua opplyst av både kunstig diode-lys og naturens fargepalett. Foto: Robin Lund, Statens vegvesen
6. okt. 2020 - 08:32

For en drøy måned siden lyste Vegvesenet ut dette oppdraget.

Det skjedde etter en del om og men omkring hvorvidt dette var en reklamasjonssak eller ikke.

9. januar i fjor, akkurat en måned etter at Hålogalandsbrua nesten to år forsinket endelig åpnet for trafikk, gikk alarmen: Det var blitt oppdaget brudd i en av forankringsboltene til bruas bærekabler.

Vegvesenet gikk først ut i fra at bruddet skyldtes produksjonsfeil, og mente det var nødvendig å skifte ut alle de 344 boltene. De varslet at feilen ville bli en reklamasjonssak, men SRBG (Sichuan Road and Bridge Group) – den kinesiske entreprenøren som hadde bygget brua – bestred det.

Men så det ble det klart at boltene hadde stått lagret for vær og vind i to år, og det kunne ikke SRBG lastes for.

Så dermed er utskiftingen lyst ut som et eget oppdrag.

- Vi var noe skeptiske til tipsene fra konkurrenten til Killingmo Freseservice, fortalte seniorrådgiver Leif Holst-Larsen (tv.) i krimenheten i Statens vegvesen. Tirsdag la han fram noe av det etterforskningen har kommet fram til. T.h. aktor Sigbjørn Arneberg.
Les også

Killingmo-saken: – 571 arbeidsdager på over 16 timer

Hele ti vil være med

Ved fristens utløp har etaten fått inn forespørsler fra følgende firmaer om å få skifte ut forankringsboltene på brua:

  • Consolvo
  • Eiqon Anlegg
  • Endur
  • HAK Entreprenør
  • HMR Voss
  • Hytorc Norge
  • MT Højgaard
  • Norwegian Group
  • Sichuan Road & Bridge (Group) Corporation
  • Visinor Rehab

Vegvesenet vil etter prekvalifisering invitere tre til fem leverandører til å gi tilbud.

Frist for å levere første tilbud er 11. november. Etter en forhandlingsperiode skal et revidert tilbud leveres innen 11. desember. Og utskiftingen av boltene skal være utført før 1. september 2022.

Kontraktssignering er planlagt i januar 2021.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.