PROSJEKTER

B&G, Syltern og Hæhre er fortsatt med i kampen om å bygge ny E6 på Helgeland

Staten vegvesen har valgt ut hvilke tre leverandører som er med videre i konkurransen om å få levere tilbud til ny E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn.

Prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland, sier det har vært en jevn konkurranse.
Prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland, sier det har vært en jevn konkurranse. Foto: Statens vegvesen
19. mai 2022 - 14:03

Det var solid interesse for å få bygge de to traséene i prosjektet, med fem leverandører som ønsket å delta i konkurransen, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

De fem leverandørene var Aldesa Construcciones, Bertelsen & Garpestad, Hæhre Entreprenør, Johs. J. Syltern og Risa.

Vegvesenet kaller det indrefileten: Ny veilinje går stort sett i lett terreng utenfor eksisterende E6. Det gjør rask og effektiv utbygging mulig. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Vegvesenet kaller det indrefileten: Ny veilinje går stort sett i lett terreng utenfor eksisterende E6. Det gjør rask og effektiv utbygging mulig. Illustrasjon:  Statens vegvesen

– Det har vært en jevn og utfordrende konkurranse. Alle leverandørene er kvalifisert for å gjøre jobben, men vi har valgt å gå videre med de tre som vi anser som best kvalifisert, sier prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland, i meldingen.

De tre leverandørene som er med videre i konkurransen er:

  • Bertelsen & Garpestad
  • Hæhre Entreprenør
  • Johs. J. Syltern

Kontrakten er en totalentreprise, og konkurransen vil bli gjennomført med forhandlinger. Avklaringsgrunnlaget ble sendt ut 18. mai, og fristen for å levere første tilbud er 19. august. Frist for å levere endelig tilbud er satt til 14. oktober.

– Vi har stor tro på at vi får et godt sluttresultat i konkurransen, og blir stående igjen med den beste leverandøren til slutt. Samtidig ønsker vi å takke Aldesa Construcciones og Risa for deres deltakelse i konkurransen, sier Nyland i meldingen.

Ligger an til rask og effektiv utbygging

Arbeidene omfatter prosjektering og bygging av omkring 9,6 kilometer ny E6, med fartsgrense 90 km/t på strekningen Trøndelag grense-Majahaugen og Flyum-Kappfjellia. Ny veilinje går stort sett i lett terreng utenfor eksisterende E6.

I tillegg skal strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn klargjøres for 90 km/t. Det er sanering av avkjørsler, bygging av sideveier, samt noe bearbeiding av sideterreng på denne strekningen.

– Her ligger det an til en rask og effektiv utbygging fordi det meste av veien ligger i jomfruelig terreng uten større utfordringer. På Helgeland har vi god erfaring med å utvikle og gjennomføre våre kontrakter i tett samspill med entreprenørene, sier Nyland.

Statens vegvesen har beregnet totalkostnaden til drøyt 550 millioner 2022-kroner for de to parsellene.

Nesten bare 90-sone

Når de siste to strekningene står ferdig har Statens vegvesen siden oppstarten i 2015 bygd og utbedret 142 kilometer ny vei gjennom Helgeland. Av dette vil hele 120 kilometer være 90-sone. E6 fra Nordland grense til nord på Saltfjellet vil da med få unntak ha gjennomgående god eller høy standard. Totalt vil det bli brukt 9,5 milliarder kroner på E6 Helgeland, fra Saltfjellet til Trøndelag grense.

Transport av laks fra Nord-Norge har blitt opptil 100 prosent dyrere etter togavsporingen på Nordlandsbanen Her møtes to laksetrailere på «lakseveien» fra Orkanger til Frøya i Sør-Trøndelag.
Les også

Fraktprisene i oppdrettsnæringen eksploderer etter togulykken

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.