OLJE OG GASS

Dolphin-design: Utviklet for Farstad

Mona StrandeMona StrandeJournalist
24. okt. 2007 - 13:53

Hvordan Ulstein Verft kom på å produsere A102-designet, som Bourbon Dolphin har, var det flere som ville ha svar på under undersøkelseskommisjonens høring i dag.

Smalere design

Leslie Gray fra Chevron var en av dem som ville ha svar på hvorfor Ulstein overhodet laget A102, som er basert på A101-designet – men tre meter smalere.

– Det er et eget design, men en klart mindre båt. Det er fordi A102 var designet for et prosjekt vi hadde med en annen kunde enn Bourbon i utgangspunktet, men det prosjektet gikk ikke i orden. Når vi da begynte diskusjonene med Bourbon tok vi frem dette skipet, som vi følte ville passe til deres behov, sier viseadministrerende direktør Harald Møller ved Ulstein Verft.

For dyrt

I utgangspunktet skulle Farstad Shipping bruke et offshorefartøy med spesifikasjonenen A102 tilfredsstiller til oppdrag i Østen. Skipet skulle både gjøre ankerhåndteringsjobber og brukes som PSV med stor cargokapasitet for å kunne ta med seg mye last.

Denne kontrakten gikk ikke i orden fordi Ulstein var for dyre.

"Dobbeltrolle"

Ingen av de tre fra Ulstein Verft som har forklart seg for undersøkelseskommisjonen i dag har kunnet svare på om det at skipet også var designet som PSV på noen måte har gått ut over egenskapene som ankerhåndteringsfartøy.

Bourbon Dolphin er det eneste fartøyet som er levert fra Ulstein Verft med A102-design.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.