Bremnes Seashore har plassert to behandlingsanlegg om bord i et tidligere tyrkisk dykker- og forskningsskip.
Metoden, Thermolicer, er utviklet av Ocea, som nå er en del av Steinsvik AS.
Bremnes Seashore har testet ut, tilpasset og fått metoden godkjent av norske veterinærmyndigheter.
Naturlig metode
– Dette er den beste metoden å fjerne lakselus på uten å bruke medikamenter, sier salgs- og markedssjef Simon Nesse Økland til Teknisk Ukeblad.
Ocea startet utviklingen av Thermolicer allerede på 90-tallet, men ikke tatt ut i fullskala i Norge.
Det ble den først i Chile på slutten av 2000-tallet, da landets oppdrettsindustri ble nær utradert av lakselus.
Utviklingssjef Geir Magne Knudsen i Bremnes Seashore var i Chile og fikk se metoden i bruk.
- Les også om det historiske anbudet: Ny ferjestrekning blir elektrisk
Tungvint
Oppdrettsselskapet bestemte seg for å prøve det ut. Etter grundig testing og vurdering, fant selskapet i mai 2015 ut at metoden var forsvarlig.
Et Thermolicer-anlegg ble plassert på en lekter og tauete rundt til merdene når det var behov for avlusing og været tillot det.
– Det var lite effektivt og krevde at vi hele tiden hadde båt tilgjengelig til å taue lekteren. Ideen om å plassere Thermolicer på et selvgående fartøy ble født, sier Økland til TU.
100 millioner
Nå har Bremnes Seashore startet rederiet Bremnes Shipping og brukt 100 millioner kroner på å kjøpe det 10 år gamle tyrkiske fartøyet, bygge det om og installere to Thermolicer-anlegg.
I Thermoliceren suges laksen opp med vakuumpumper og bades i 30 grader varmt vann i 90 sekunder. Lakselusen dør og faller av. Vannet filtreres og død lakselus fjernes og destrueres.
Med to anlegg vil kapasiteten kunne bli 150 tonn i timen. Hvert anlegg er på størrelse med en 20-fots container.
Salma-kvalitet
- Vi har grundig dokumentasjon på at laksen ikke tar skade og at kvaliteten på laksen ikke forringes, sier Økland.
Bremnes Seashore skal i år feire 10-årsjuibleuum for Salma-laksen. Hadde varmebehandlingen for å fjerne lakselus forringet kvaliteten på laksekjøttet, ville ikke selskapet tatt det i bruk, hevder Økland.
Det ombygde skipet døpes i Haugesund på lørdag. «Eva Elisabeth» blir da vedens første avlusingsskip med Thermolicer.
- Vi kaller den en «brannbåt» og håper den skal ligge mest mulig til kai. Vi jobber mot å forebygge lakselus og forsker på metoder som skal fjerne lakselusproblemet. «Eva Elisabeth» skal bare rykke ut dersom det skulle oppdages lakselus likevel, sier Knudsen.