Det er de fire stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Tor André Johnsen, Åshild Bruun-Gundersen og Roy Steffensen som i et såkalt representantforslag har fremmet forslag til Stortinget om at Statens vegvesens eller Nye Veiers investeringsprosjekter ikke skal måtte sertifiseres i tråd med CEEQUAL eller liknende.
– Det er kostnadsdrivende å knytte alle anleggsprosjekter opp til denne typen sertifiseringsordninger. For CEEQUAL-sertifisering er kostnaden basert på størrelsen på kontrakten og vil dermed øke med størrelsen på utbyggingsprosjektet.
De fleste større veiutbygginger i Norge har en kostnad i milliardklassen. Dermed vil det bety at millioner av kroner vil bli brukt på CEEQUAL-sertifisering alene. Det er unødvendig å bruke masse penger på en sertifiseringsordning som eies og drives fra England, mener representantene.
– Det er viktig at store utbyggingsprosjekter i Norge tar hensyn til miljøet og påvirkninger de kan ha. Særlig er det viktig at skader og forurensning minimeres eller elimineres. Det ansvaret har både anleggssektoren og entreprenører fulgt opp i mange år, ikke minst som følge av den strenge lovgivningen man allerede har i Norge. Det er derfor unødvendig kostnadsdrivende av Statens vegvesen å knytte alle store prosjekter opp til en ny sertifiseringsordning. Miljøhensyn skal fortsatt tas i all byggevirksomhet i Norge, og det gjøres i tråd med gjeldende lovgivning, heter det i forslaget fra FrP-representantene.
Forslaget skal behandles av Stortinget 18. mai.
Et drømmescenario for en ny energimerke-ordning