RAUFOSS: Produksjonen går både raskere og blir billigere i Norge med høyere grad av automatisering.
Hjuloppheng i aluminium er spesialiteten til Raufoss Technology. Basert på utviklingen av nye oppheng og kontrakter inngått siste par årene, vil produksjonen dobles innen 2020.
Da må det jobbes smart.Det blir flere robotiserte produksjonslinjer i Norge. Neuman Raufoss Technology er en av tre finalister til Norsk Industri og Siemens’ kåring av Norges smarteste industribedrift.
Bygger opp ny fabrikk
På Raufoss er det ikke mer plass i eget hus. Derfor må Neuman Raufoss Technology bygge opp mer produksjonskapasitet i Hunndalen ved Gjøvik, seks kilometer unna.
Selskapet overtar 1. juli et ledig lokale på 2000 kvadratmeter. I desember skal fabrikken med ca. 25 ansatte på skift være i produksjon.
Forming av aluminiumsmaterialet i form av smiing, skal fortsatt skje på Raufoss, mens en del maskinering og montasje vil gjøres på Gjøvik.
Gjøvik til Göteborg
Raufoss Technology, som er en del av det privateide østerrikske konsernet Neuman, har alle de største bilmerkene på kundelista.
Volvo er imidlertid i ferd med å bli den største. Forhjulsopphenget til XC90-plattformen produseres i Kina og skipes til Göteborg. Det tar mellom fire-fem og seks måneder.
– Det er ikke bærekraftig og hensiktsmessig. Transporten tar lang tid og det er mye kapital bundet opp. Vi flytter derfor produksjonen hit og ekspanderer. Med bra utstyr, gode prosesser og kompetente medarbeidere, kan vi produsere i Norge, sier fabrikksjef Christopher M. Braathen.
Fra 90 til 25 sekunder
Ikke bare sparer Neuman Raufoss Technology tid på frakt, men produksjonen blir også raskere.
I Kina tar det 90 sekunder å lage ett hjuloppheng. På Raufoss tar det 25 sekunder å lage det samme.
– Vi har mer avansert utstyr som jobber smartere og raskere, sier Hans Peter Kristiansen, som har ansvar for å industrialisere produksjonsprosessene.
I Kina skal det fortsatt produseres og monteres hjuloppheng for Volvo, men kun til de kinesiskproduserte bilene. Årsvolumet der vil bli ca. 300.000.
Raufoss Technology har også fått leveranser til Jaguar og Land Rover. De delene blir produsert i Norge fra første dag.
Fabrikken på Gjøvik skal ha fire robotiserte produksjonslinjer, to med maskinering og to for montering.
Fabrikken skal produsere 2,5 millioner bildeler i året.
Sårbarhet og bufring
Selv om Kristiansen er en ivrig tilhenger av roboter og automatisering, ser han klare fordeler i å bryte opp prosessene.
– Hvis alt går i en produksjonslinje, vil en stans ett sted lamme hele produksjonen. Det gjelder å stykke opp litt og ha bufre, påpeker han.
På Raufoss har de bygget opp en montasjelinje for XC90-oppheng. Ikke alle deler som skal settes sammen egner seg for maskinell behandling.
Blant annet består opphenget av et komplisert kuleledd med plasttetting. Plastmansjetten er i et materiale som vanskelig kan håndteres av en robot.
Litt manuelt arbeid er det derfor igjen til operatøren som passer på linjen. Nå finjusteres produksjonen før tilsvarende linjer skal bygges opp i den nye fabrikken ved Gjøvik.
– Det er kostbart å skulle bygge opp en linje og prøve å feile. Derfor har vi verktøy for å simulere produksjonslinjen, sier Kristiansen.
Verktøyene og produksjonsutstyret blir også utviklet og spesiallaget. Det gjøres i samarbeid med leverandørene.
Tre års forberedelser
Lenge før det er kommet så langt at fabrikken kan spytte ut 700.000 Volvo-hjuloppheng i året, har utviklingsansvarlig Øystein Ruste og hans team jobbet i lang tid.
– Det tar som regel tre år fra vi begynner utviklingen til vi kan sette i gang serieproduksjon, sier Ruste.
Som regel starter utviklingen med en forespørsel fra bilprodusenten der bildelen skal innfri gitte kriterier, lastdata, ekstremkrefter, stivhet og buklingsevne, korrosjonsbestandighet og en hel del andre krav, og innenfor en definert plass.
– Vi gjør så alt, design og engineering til testing og dokumentasjon. Samtidig må påse at vi ikke bruker mer råmateriale enn nødvendig og at det er mulig å produsere effektivt i store serier, sier Ruste.
Lang tidshorisont
Når først en ordre er landet, blir det produsert store serier i fem-seks år.
I tillegg plikter Raufoss Technology å kunne levere reservedeler i 10-15 år.
Bilfabrikantene går mer og mer i retning av å utvikle plattformer. Det vil si at hjuloppheng blir like eller lignende for alle bilmodellene som er bygget over samme plattform.
Det betyr enda større serier og kontrakter for leverandører som Raufoss Technology.