Selve jobben er en temmelig standard oppgradering av vel 600 meter tunnel på E39 i Bokn i Rogaland.
– Den er vel bygd på tidlig 80-tall eller så, jeg ledet faktisk utbyggingen i sin tid. Tunnelstandarden er også fra den tid, med udekket PE-skum og antagelig en drenering som ikke er oppdatert etter dagens krav, forteller Rune Sandven i Vegvesenets Region vest til Veier24.
Krevende naboskap
– Det spesielle og krevende med denne tunnelen er at den ligger ganske nær Arsvågen fergeleie på E39. Dermed blir det nattestenging med kolonnekjøring og ledebil fra anslagsvis klokka 22 til 05.30 under arbeidet. Og det er alltid utfordring når du får trafikken i puljer, som det vil skje når fergeleiet ligger forholdsvis nær. I en startperiode vil nok tunnelen måtte være totalstengt i opp til tre timer, fordi det er behov for strossing/sprenging. Nytt PE-skum med sprøytebetong skal også legges på, og det må få tørke før trafikken kan settes på, forteller Sandven.
Det kan bli snakk om at i hvert fall en av døgnets fergeavganger må justere avgangstiden i forhold til stengingen av tunnelen.
Sandven anslår ÅDT til rundt 4000 på E39 i dette området.
Kostnadsramme: 67 millioner
Entreprenørene har frist til 6. mai med å komme med tilbud, og det hele skal være ferdig i april 2020. Kostnadsrammen er anslått til totalt rundt 67 millioner kroner.
- Går kontraheringen greit, så tipper jeg arbeidet kan starte i september, sier Sandven.