ASFALT

Dypstabilisering: Veidekke knuser konkurrentene i kampen om stor kontrakt

Nest laveste pristilbud er rundt 25 prosent høyere - Innlandet fylke synes prisforskjellen er merkelig.

Dypstabilisering i Lesja i 2015. Det var Veidekke som hadde ansvaret for denne jobben.
Dypstabilisering i Lesja i 2015. Det var Veidekke som hadde ansvaret for denne jobben. Foto: Bjørn Olav Amundsen
1. apr. 2020 - 14:08

4. mars lyste Innlandet fylke ut denne kontrakten. Her kan du lese mer om hvilke veistrekninger det er snakk om.

Det viste seg å være massiv forskjell på prisene da tilbudsfristen gikk ut i dag:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Veidekke Industri 64.711.428
YIT Norge 79.919.890
NCC Industry 90.296.615

NB: Tilbudene skal som alltid kontrollregnes og evalueres. 

– Vi er fornøyd når vi får flere enn to tilbud, sier Arnfinn Trosterud i Innlandet til Veier24. Han er som er byggeleder for kontrakten.

– Men det er påtagelig forskjell i prisnivået, og det er litt merkelig. Det var likedan i fjor, da Vegvesenet lyste ut en lignende kontrakt på omtrent samme størrelse; prisene varierte ganske mye, sier Trosterud.

Mange har gjort gode erfaringer med dypstabilisering. I fjor brukte Akershus fylke 60 millioner kroner på å ruste opp fylkesveiene med metoden.

Et turbinblad på 22 tonn og 72 meter knakk og falt av en vindturbin på Engerfjellet, i Odal vindkraftpark. Hele vindparken ble stengt ned, og først etter fire måneder har to turbiner nå startet opp igjen.
Les også

Turbinblad knakk: – Vingeskadene som var kjent, har en betydning for hendelsen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.