For litt siden skrev Veier24 om at Vegvesenet skal rassikre E16 med nye fanggjerder ved et skredpunkt ved Hylland i Nærøydalen i Vestland.
Og siden området er rasfarlig også mens rassikringen monteres, så trengs det radarvarsling av steinsprang. Vegvesenet ber nå om tilbud på radarvarsling som skal være operativ under anleggsperioden for fanggjerdet. Hensikten er å varsle arbeiderne i anleggsområdet om at et steinsprang er utløst, slik at de kan komme seg i dekning/evakuere.
Skredsimulering har vist at et steinsprang bruker rundt 25 sekunder fra det løsner til det når fanggjerdet.
En radar som er plassert på nordsiden av veien vil ha god nok sikt opp mot det aktuelle rasområdet.
Vegvesenet sier i utlysingen at det i utgangspunktet ikke skal være noen automatiske stopplys for trafikanter.
Den skredutsatte delen av E16 er her cirka 350 meter lang. Veien er ganske oversiktlig med gul stripe og 80 km/t. ÅDT er 2200. Strekningen er en del av E16 mellom Voss og Flåm, en del av hovedfartsåren mellom Vestlandet og Østlandet, og en viktig regional vei.
På disse 350 meterne er det registrert 18 skred på vei i årene 2007-2022. Det var for det meste steinsprang og steinskred, men også flomskred og snøskred.
Vegvesenet trenger altså noen til å montere og operere radarvarslingen. Kontraktens verdi er anslått til 1,9 millioner kroner.
Varigheten er i utgangspunktet sju måneder, men det er opsjon på å fornye den, måned for måned, i ytterligere sju måneder.
Frist for å gi tilbud er 15. mai.