Det første spadetaket var egentlig et skuffetak som ble satt med en 10-tonns gravemaskin i et bygg som måtte rives, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Dette markerer oppstarten på arbeidene på hele prosjektet, selv om det nå er kun den første delentreprisen som er i gang. Entreprise 2, som innebærer den største delen av arbeidene, skal starte rundt årsskiftet 2021/2022, etter at den første entreprisen er ferdig.
![Fv. Erling André Flo, byggeleder for infrastruktur i prosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen i Statens vegvesen, Guttorm Andreas Høigilt, daglig leder, Øyvind Viksnes, byggeleder og Asbjørn Linde, maskinfører, alle tre i Holbæk Anlegg. Helt til høyre i bildet, Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen, prosjektleder for E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen. Her står de alle foran den 10-tonns elektriske gravemaskinen. <i>Foto: Samir Kolukcija/Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2691/2691197/ef625cbe-c8b4-4240-a007-d41198ac94fb.jpg)
Kontrakten for den første entreprisen ble inngått med den lokale entreprenøren Holbæk Anlegg tidligere i år.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Vi er veldig fornøyd med å være i gang med arbeidet på ordentlig nå, sier byggeleder Erling Andre Flo.
– Og så er vi naturligvis spente på gjennomføringen av et fossilfritt anlegg, for dette har ikke vi heller vært med på tidligere, sier han.
![Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avduket i desember en av nettstasjonene som Statens vegvesen bruker i byggingen av ny miljøgate i Gran sentrum. Dette gjøres tilnærmet utslippsfritt. Pilotprosjektet fikk midler i 2023, og fullføres før jul i 2024.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838146/IMG_7979.jpg)
Vil bruke 58 millioner på utslippsfrie anleggsplasser
Fossilfritt anlegg
Entreprisen er å regne som fossilfri, det vil si at maskiner enten går på elektrisitet eller biodiesel.
Gartnerløkka-Kolsdalen er med i en pilot for fossilfrie anlegg, sammen med tre andre prosjekter i Statens vegvesen.
![Anleggsområdet til høyre foran i bildet, Quadrum bak til venstre. <i>Foto: Samir Kolukcija/Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2691/2691202/a1c7cf43-acef-4b10-be0f-770c8a0ea607.jpg)
– I kontraktene ønsker Statens vegvesen å stille krav til bruk av fossilfritt drivstoff der det er mulig, og stimulere til så stor andel som mulig. En god klimavennlig anleggsgjennomføring blir også vurdert ved tildeling av kontraktene, sier Nils Ragnar Tvedt, prosjektleder.
![I dag presenterer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ny Nasjonal transportplan (NTP) for 2025–2036.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834110/NTB_aPcATvXH76g.jpg)
Vil kreve 100 milliarder i bompenger
Godt samarbeid
Statens vegvesen gjennomførte sammen med entreprenør Holbæk Anlegg et samhandlingsmøte tidligere denne måneden. Der ble det som følge av godt samarbeid mellom byggherre og entreprenør lagt en solid plan for hvordan jobben skal utføres på en best mulig måte, heter det i pressemeldingen.
Entreprisen innebærer omlegging av rør og ledninger, overvannsledning og trekkerør for fiber og strøm. Dette skal gjøres i området rundt Havnegata og skal ikke påvirke dagens trafikksystem nevneverdig.
Ferdigstillelsesfristen for Entreprise 1 er satt til 15. desember 2021.
![Her kommmer 2.8 tonn stein, og rammer konstruksjonen med 1000 kJ. Det meste av kreftene tas av det øvre laget, lag nummer to fordeler kreftene tl kræsjboksene, som hviler på den stive stålkonstruksjonen.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843776/2024-06-05-5074.jpg)
Bruker aluminium til ny skredsikring