Det første spadetaket var egentlig et skuffetak som ble satt med en 10-tonns gravemaskin i et bygg som måtte rives, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Dette markerer oppstarten på arbeidene på hele prosjektet, selv om det nå er kun den første delentreprisen som er i gang. Entreprise 2, som innebærer den største delen av arbeidene, skal starte rundt årsskiftet 2021/2022, etter at den første entreprisen er ferdig.
Kontrakten for den første entreprisen ble inngått med den lokale entreprenøren Holbæk Anlegg tidligere i år.
– Vi er veldig fornøyd med å være i gang med arbeidet på ordentlig nå, sier byggeleder Erling Andre Flo.
– Og så er vi naturligvis spente på gjennomføringen av et fossilfritt anlegg, for dette har ikke vi heller vært med på tidligere, sier han.
Her koster fem kilometer ny vei en tredjedel av vanlig pris
Fossilfritt anlegg
Entreprisen er å regne som fossilfri, det vil si at maskiner enten går på elektrisitet eller biodiesel.
Gartnerløkka-Kolsdalen er med i en pilot for fossilfrie anlegg, sammen med tre andre prosjekter i Statens vegvesen.
– I kontraktene ønsker Statens vegvesen å stille krav til bruk av fossilfritt drivstoff der det er mulig, og stimulere til så stor andel som mulig. En god klimavennlig anleggsgjennomføring blir også vurdert ved tildeling av kontraktene, sier Nils Ragnar Tvedt, prosjektleder.
Må redusere trafikken: – Hvis ikke vil trafikksystemet i Oslo kollapse
Godt samarbeid
Statens vegvesen gjennomførte sammen med entreprenør Holbæk Anlegg et samhandlingsmøte tidligere denne måneden. Der ble det som følge av godt samarbeid mellom byggherre og entreprenør lagt en solid plan for hvordan jobben skal utføres på en best mulig måte, heter det i pressemeldingen.
Entreprisen innebærer omlegging av rør og ledninger, overvannsledning og trekkerør for fiber og strøm. Dette skal gjøres i området rundt Havnegata og skal ikke påvirke dagens trafikksystem nevneverdig.
Ferdigstillelsesfristen for Entreprise 1 er satt til 15. desember 2021.
Ullensvang: Midlertidig bro på plass