Samferdselsbudsjettet økes med over fire milliarder kroner i regjeringens forslag til statsbudsjettet for 2018.
Men det er ikke alle prosjekter som har grunn til å juble av den grunn.
Selv om Vegvesenet tidligere har vært ute og fortalt at det er behov for opp mot to milliarder kroner for å få kjøpt opp alle tomtene det er nødvendig å kjøpe for å få bygget ut E18 Vestkorridoren i løpet av 2019, er forslaget i budsjettet langt under dette.
Avhengig av kjempehopp
Regjeringen foreslår å bevilge 300 millioner kroner til grunnerverv langs E18 mellom Lysaker og Strand.
– Det betyr at vi kommer til å jobbe videre med tanke på å få til en oppstart i slutten av 2019, sier Svein Røed, prosjektdirektør for store prosjekter i Statens Vegvesen.
For at oppstart skal kunne skje i 2019 som forutsatt, er det med andre ord behov for en ekstrem økning i bevilgningen i budsjettet for 2019.
– Totalt er det behov for mellom 1,5 og 2 milliarder kroner, så vi er avhengige av et sted mellom 1,3 og 1,7 milliarder i 2019, det er jo en ganske stor bevilgning, sier Røed.
Halvveis i oppkjøpene
I 2017 ble det satt av 200 millioner kroner til grunnerverv langs E18.
Røed er ikke overrasket over forslaget til bevilgning i 2018 på 300 millioner, men ønsker ikke å kommentere dette ytterligere før han har sett handlingsprogrammet, som han mottar fredag.
– Da vil jeg kunne si mer om hva Stortinget ser for seg de neste seks årene, sier han.
Så langt har Vegvesenet innløst drøye 100 boliger, og er i forhandlinger om mellom ti og 15 til.
Totalt vil rundt 200 boliger måtte vike for at det skal være mulig å gjennomføre utbyggingen av europaveien.
Mest til veiene
Selv om bevilgningene til E18 forutsetter en ekstrem økning i 2019-budsjettet, er vei en vinner i det nye budsjettforslaget.
Regjeringen foreslår å satse 36 milliarder kroner på veiformål i budsjettet for 2018, noe som tilsvarer en økning på 7,7 prosent fra årets budsjett.
Når det kommer til jernbanesatsing er tallene ikke like høye. Regjeringen foreslår å satse drøyt 23 milliarder kroner på jernbane, et kutt på litt over 12 prosent fra årets budsjett.
Hovedprioriteringen i budsjettet for Samferdselsdepartementet er økt tilskudd til Nye Veier. Det er også lagt vekt på kollektivprosjekt i de største byene.