Det er stikk i strid med hva politikerne i Oslo, Akershus og representanter for Statens vegvesen ble enige om da de i sommer presenterte Oslopakke 3-avtalen, skriver Aftenposten.
To etapper
E18 Vestkorridoren-prosjektet var opprinnelig delt inn i to deler. Den første utbyggingsdelen av prosjektet gikk fra Lysaker til Strand og deretter videre til Ramstadsletta.
Det var enighet om at første etappe skulle bygges ut, men siste etappe ble det ikke enighet om. Nå vil regjeringen bygge ut hele strekningen, uten opphold.
- E18 skal utvides: Men etter et par år vil kø-marerittet være like ille
Vil ha alternativer
For byrådspartiene er veien stikk i strid med kommunens og internasjonale klimamål. De frykter den vil føre til økt biltrafikk inn mot Oslo. SVs førstekandidat i Oslo, Kari Elisabeth Kaski, sier i en pressemelding at det er statens oppgave å støtte byer som vil redusere biltrafikken.
– Dersom staten er misfornøyd med forhandlingene de har gjennomført med Oslo og Akershus, så får de komme seg tilbake til forhandlingsbordet. Det finnes langt mer miljøvennlige transportløsninger for Oslo-området enn å bygge stadig bredere motorveier.