Stort vedlikeholdsbehov og utdaterte konstruksjonsløsninger gjør at Statens vegvesen ikke anbefaler gjenbruk av Sandvika-bruene på framtidig E18 mellom Ramstadsletta og Nesbru.
Det skriver etaten i en pressemelding.
Statens vegvesen er i ferd med å vurdere traséene for ny E18, som del av arbeidet med reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru. Den strekningen er etappe 2 av E18 Vestkorridoren.
Som en del av trasévurderingene har Norconsult fått i oppdrag av Statens vegvesen å vurdere mulighetene for å gjenbruke de eksisterende bruene. Det kan i så fall redusere kostnader og utslipp av CO2.
Det er gjort en overordnet kartlegging og vurdering av de bruene som er aktuelt å gjenbruke i nytt veianlegg, enten som bru for E18, bussvei, omkjøringsvei, fylkesvei eller gang- og sykkelvei.
Fem lange E18-bruer må rives i løpet av få år
Gjenbruk betyr omfattende og dyrt vedlikehold
Vurderingen omfatter Blommenholm bru, Sjøholmen II bru, Kadettanden bru, Sandvika bruer, Kjørbro bru, Bjørnsvik bruer, Slependen bruer og Nesøyveien bru.
Alle bruene er bygd etter gamle retningslinjer, og de fleste av dem er bygd på 60- og 70-tallet.
Kartleggingen og vurderingen viser at Sandvikabruene og særlig Bjørnsvikbruene har et kontinuerlig behov for vedlikehold på grunn av utdaterte og dårlige konstruksjonsløsninger. Det samme gjelder for Kjørbro bru, som trenger omfattende og kostbar reparasjon. Det er allerede forutsatt at Slependen bruer skal rives ved byggingen av ny E18.
– Når vi skal legge fram forslag til reguleringsplan for E18 Ramstadsletta-Nesbru, vil vi foreslå at dagens bruer forbi Sandvika rives. Vi jobber nå med forslag til framtidsrettede løsninger som ivaretar behovet for omkjøringskapasitet når E18 er stengt og som også ivaretar ønsket om byutvikling mot strandsonen, sier prosjektsjef for E18 Vestkorridoren, Tom Hedalen.
Reguleringsplanen for E18 Ramstadsletta-Nesbru skal etter planen legges fram til politisk behandling i Bærum og Asker kommuner høsten 2023.
Ny rapport: De rikeste vil få mest glede av Fornebubanen