TUNNELER

E18 Vestkorridoren: Vegvesenet lyser ut byggingen av Gjønnestunnelen

Statens vegvesen lyser nå ut konkurranse om prosjektering og bygging av Gjønnestunnelen. Dette er den siste store veikontrakten i prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta.

Konkurranse om prosjektering og bygging av Gjønnestunnelen er nå sendt ut. Dette er den siste store veikontrakten på etappe 1 av E18 Vestkorridoren.
Konkurranse om prosjektering og bygging av Gjønnestunnelen er nå sendt ut. Dette er den siste store veikontrakten på etappe 1 av E18 Vestkorridoren. Illustrasjon: ViaNova/Statens vegvesen
20. mars 2023 - 06:53

Gjønnestunnelen i Bærum kommune er ny fylkesveiforbindelse mellom Gjønnes og E18 ved Strand med videre forbindelse til Fornebu. Entreprise E105 Gjønnestunnelen er den siste veikontrakten som blir lyst ut på etappe 1 av E18 Vestkorridoren.

Ny veiforbindelse mellom Gjønnes og E18

Kontrakten har en beregnet verdi på mellom en og milliarder kroner. Den omfatter prosjektering og bygging av 1500 meter av den i alt 1950 meter lange Gjønnestunnelen, inklusive lokalveisystem ved Gjønnes. De resterende 450 meterne av Gjønnestunnelen skal bygges av den som får kontrakten på hovedentreprisen E102 Fornebukrysset-Strand. Kontrakten på denne entreprisen blir trolig signert i begynnelsen av juni.

Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Av de 1500 meterne med tunnel som bygges i denne kontrakten, utgjør en betongtunnel rundt 100 meter og bergtunnel 1400 meter. Bergtunnelen har stedvis liten overdekning, fra tre til 35 meter, med varierende bergkvalitet. Tunnelen blir en toløpstunnel med tverrsnitt T9,5.

I tillegg til tunnelen skal det etableres nytt kryssområde på Gjønnes med tilknytning til Bærumsveien.

Innovative løsninger gir fordeler

I tillegg til kriteriene knyttet til organisering, teknisk gjennomføring, økonomi og ytre miljø, setter Statens vegvesen i denne kontrakten fokus på løsninger som skal sikre oppetiden til den nye veiforbindelsen. Innovative løsningsvalg som gir god regularitet og lave drifts- og vedlikeholdskostnader vil i konkurransen kunne gi fradrag på inntil 50 millioner kroner fra leverandørens tilbudssum.

Vegvesenet vil i denne kontrakten også premiere gode løsninger for utslippsfri massetransport fra anleggsgrensen til godkjent mottak eller deponi.

Gjennomføres som totalentreprise

Byggingen av Gjønnestunnelen gjennomføres som totalentreprise.

Første del av konkurransen er prekvalifisering som skal være ferdig i slutten av mai.

Tom Hedalen er prosjektsjef for E18 Vestkorridoren. <i>Foto:  Bjørn Olav Amundsen</i>
Tom Hedalen er prosjektsjef for E18 Vestkorridoren. Foto:  Bjørn Olav Amundsen

Basert på prekvalifiseringen kan Statens vegvesen velge ut inntil fem leverandører som senere blir inviterert til å levere tilbud og delta i forhandlinger.

Planen er at Vegvesenet skal inngå kontrakt med en leverandør før sommeren 2024.

– Statens vegvesen er glade for at vi har kommet så langt at vi nå kan lyse ut den siste veikontrakten på E18 Lysaker-Ramstadsletta. Gjønnestunnelen er svært viktig både for å avlaste Bekkestua og Stabekk for gjennomgangstrafikk og gi muligheter for gode sentrumsløsninger og for å få på plass en etterlyst vegforbindelse mellom Fornebu og området nord for E18. Vi håper på stor interesse fra leverandører som kan bidra til gode og innovative og klimavennlige løsninger for gjennomføring av Gjønnestunnelen, sier prosjektsjef Tom Hedalen i meldingen.

Illustrasjonen viser det som kan bli Fornebuporten stasjon i Bærum.
Les også

Ny rapport: De rikeste vil få mest glede av Fornebubanen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.