Oppgjøret etter arbeidene med E39 Eiganestunnelen i Stavanger har vært gjennom sin andre runde i rettsapparatet, nå i Gulating lagmannsrett.
Striden har dreid seg om håndteringen av rystelseskrav under tunneldrivingen, og forholdene ved geologien, samt enkelte øvrige krav som ikke ble godkjent av byggherren ved sluttoppgjøret.
Arbeidsfellesskapet krevde i tingretten vel 392 millioner kroner eks. mva. med tillegg av renter.
Sør-Rogaland tingrett fant i juni 2021 ut at staten ved Samferdselsdepartementet skulle frifinnes. JV Implenia Stangeland E39 Eiganestunnelen skulle betale nesten sju millioner kroner i sakskostnader.
Implenia Stangeland anket saken, og nå foreligger det dom i lagmannsretten fra hovedforhandlingene, som foregikk fra 30. mai til 22. juni i år.
Her krevde fellesskapet et beløp etter rettens skjønn oppad begrenset til 293 millioner.
Lagmannsretten er delt i flere av avgjørelsene i dommen. Men et flertall på tre av rettens totalt fem medlemmer kommer fram til at Implenia Stangeland tilkjennes blant annet 91 millioner kroner i det såkalte geologikravet, pluss en rekke andre større og mindre poster. Forseringskostnader samt ekstra kostnader til rigg og drift utgjør for eksempel over 100 millioner kroner.
Alt i alt skal staten betale 248.930.194 kroner pluss mva. til arbeidsfellesskapet.
I tillegg kommer forsinkelsesrenter av nesten 190 millioner kroner fra september 2017, og av 59 millioner kroner fra juli 2019.
Pluss lovens forsinkelsesrente for mva. av det tilkjente beløpet fra juli 2019. Og staten skal også dekke lønns- og prisstigning for de 248 millionene.
I sakskostnader for lagmannsretten skal staten betale nesten seks millioner kroner, samt gebyr og godtgjørelse til fagkyndige meddommere.
Og i sakskostnader for tingretten skal staten betale vel 7,6 millioner kroner pluss tingrettens gebyr.
Veier24 skrev i februar i år om at Stortinget ble informert om at det kunne komme en ekstraregning i denne saken.
«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut