På E39 på Stord finner vi Uføretunnelen, som som ikke er lenger enn 605 meter. En temmelig kort veitunnel etter norske forhold, og nå skal den rehabiliteres.
Entreprenøren skal stå for all prosjektering og alle leveranser og utførelser, og skal levere en ferdigbygd og rehabilitert tunnel, som er sikret, dokumentert og sikkerhetsgodkjent. Entreprenøren skal også stå for midlertidig drift av sikkerhetsrustningen i anleggsfasen.
Leverandøren skal forestå detaljprosjektering av anlegget, og prosjektet er tegningsbasert.
Arbeid i dagsonen: Et nytt teknisk bygg på sørsiden av tunnelen. Det skal monteres sikkerhetslys som tilkobles nødstrøm, nye rømningslys eller kontinuerlige ledelys, nye nødskap innfelt i veggelementene, samt nødvendig skilting.
Videre: Nødvendig overvåkning og styring for å få et komplett kontrollsystem/SRO-anlegg. Ny belysning i tunnelen, men eksisterende kabelbru skal beholdes.
Elektro og SRO i tunnelen skal samkjøres med Steinanestunnelen, som ligger rundt 360 meter nord for Uføretunnelen.
Entreprenøren skal også montere to prefabrikkerte oljeutskillere i kjøresterk utførelse på hver side av tunnelen. De skal kobles sammen med eksisterende drens- og overvannssystem i tunnelen og skal plasseres slik at overvannet fra tunnelen blir renset før utløp.
Trafikken må i perioder dirigeres via gamleveien forbi tunnel. Den går på utsiden av tunnelen, og er i dag gang- og sykkelvei. Under prosjektets gang kan den brukes som omkjøringsvei om natten.
Utbedringene skal være ferdige 18. desember 2022.
Vegvesenet holder tilbudskonferanse på Teams 23. november. Frist for å gi tilbud er 21. desember.
Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve