I området mellom Eiganestunnelen og Sandnes ble det dermed montert såkalte grøfteplater, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
– I forhold til den tradisjonelle løsningen, som er å legge kummene rett ned i asfalten, gir denne løsningen gevinst på flere områder, sier byggeleder Tor Skårland.
- Estetisk sett ser det det bedre ut.
- Det har lengre levetid.
- Miljømessig gevinst: Nå trenger ikke entreprenør reise ut og fjerne gras etter kantslått, for dette graset går rett i kummene.
- Dessuten gir det bedre kontroll enn ved tradisjonelle kummer som er lagt rett i asfalten, siden de kan forsvinne under gras.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Agentisk KI: – Handler om å få KI til å utføre oppgaver og prosesser for deg nærmest av seg selv
Tor Skårland har tidligere gjort mye for estetikken langs riks- og europaveiene i Stavanger-området, for eksempel med kreativ utforming av blomsterbed langs veiene, med blomster i formasjoner som hjerte, sol og slange.
Les også
Med treolje som bindemiddel kan asfalten bli nær utslippsfri