Dette nye prosjektet handler om to nye bruer i Storslett sentrum, samt oppgradering av veien mellom bruene og på hver side.
Det er ei øy i Reisaelva som bruene går over, så i prinsippet er det to E6-bruer over elva. Den lengste (Nordreisa I) er ei fagverksbru i stål og den korteste (Nordreisa II) er ei stålbjelkebru. Begge ble bygget i 1955.
Bruene tilfredsstiller ikke dagens krav. Dessuten skal gangbrua ved siden av bruene rives.
Fagverksbrua Nordreisa I skal erstattes med ei nettverksbuebru med et spenn på 87 meter.
Dagens Nordreisa II er ei platebru på stålbærere. Den skal erstattes med en fritt opplagt, spennarmert platebru i betong med et spenn på 26 meter.
Begge bruene skal fundamenteres på peler.
Veien bygges med 7,5 meters bredde inkludert skulder. Dessuten skal det være en en gang- og sykkelveg på fire meters bredde inkludert skulder.
Entreprenøren skal også montere veibelysning langs hele strekningen. Nettverksbuebrua, altså den lengste av de to, skal også få effektbelysning. Ellers må en næringsbygning og et bolighus må rives.
Idrettsbanen rundt 200 meter vest for anlegget skal brukes som riggområde, og det er inngått avtale med idrettslaget om leie av banen. Kontrakten inkluderer også å sette i stand idrettsbanen etterpå samt å bygge opp en fotballbane så den er klar for kunstgressdekke.
Vegvesenet har beregnet en totalkostnad på 178 millioner 2021-kroner for dette oppdraget.
Prosjektet er modellbasert og gjennomføres med full BIM, dog ikke for elektro- og VA-delen.
Oppstart var opprinnelig satt til høsten 2023, men nå er nok våren 2024 mer realistisk. Åpningstidspunkt var likeledes satt til høsten 2025 i sin tid, men er nå 30. oktober 2026.
Vegvesenet arrangerer tilbudskonferanse 11. januar på sitt prosjektkontor på Storslett.
Tilbudsfrist er 15. februar 2024.