BRUER

E6 i Rennebu: Vegvesenet skal sette opp ny, midlertidig bru over Stavåa

Brua over det 70 meter juvet har vært i dårlig stand en stund. I år kommer det ny bru, men den blir bare midlertidig.

I dag må vogntogene holde god avstand når de passerer Stavåbrua.
I dag må vogntogene holde god avstand når de passerer Stavåbrua. Foto: Google Maps
14. mai 2021 - 11:29

Dagens Stavå bru, tre kilometer sør for Berkåk i Rennebu i Trøndelag, har skader i hovedbæresystemet. Vogntogene må holde god avstand når de passerer brua.

Det har lite for seg å gå løs på store ombygginger. Framtidig E6 i området skal legges i ny trase, men det er usikkert når det vil skje. Samtidig er også dagens tilstand på brua såpass dårlig at Vegvesenet har bestemt seg for å bygge ny interimsbru oppstrøms for dagens bru. Det blir altså ei midlertidig bru som skal vare inntil ny E6 er bygd ut.

Vegvesenet etterlyser nå en entreprenør som kan ordne fundamentering og pilar til interimsbrua. Byggherre sørger selv for levering og montering av den nye brua.

Interimsbrua blir levert med to felt og skal være såpass stor at det ikke blir noen vektrestriksjoner på strekningen. Dagens bru brukes fram til prosjektet er ferdig.

Prosjektet omfatter alle nødvendige betong- og stålarbeider for fundamenter og
pilar til interimsbrua. Det skal også bygges ny E6 inntil den midlertidige brua.

Arbeidene skal legges opp slik at det oppstår minst mulig ulemper for trafikken på
E6.

Låga gangbru i Suldal er over 200 år gammel.
Les også

Trebrua er ikke lenger forsvarlig å bruke – den er 200 år gammel

Dette skal gjøres

Slik er det tenkt: Landkar, akse 1og akse 3 fundamenteres på fjell. Noe sprenging av fundamentflater vil bli nødvendig. Pilar i akse 2 fundamenteres på fjell, men her blir det nødvendig med stålkjernepel.

Kontraktsarbeidet må utføres i månedene juni-oktober 2021. Interimsbrua skal leveres rundt uke 32. Det betyr at arbeidene med fundamenter og forberedelse til
montering av brua må skje i juni, juli og august.

Prosjektet omfatter disse hovedmengdene:

  • 500 meter ny E6
  • 250 meter sideveier/avkjørsler
  • 3000 m3 sprengning
  • 790 m2 forskaling
  • 103 tonn armering
  • 696 m3 betong
  • 44 meter stålkjernepeler
  • 85 innstøpte bolter

Entreprenør må også klargjøre lagerplass for midlertidig bru. Lageret ligger cirka 1,6 kilometer sør for anleggsområdet, og er et tidligere grustak.

Start er tenkt 25. juni, men sluttdato er satt til 29. oktober. En viktig delfrist er 6. september. Da skal fundamenter og pilar for interimsbrua være ferdige, og anleggsområdet må være tilgjengelig for montering av midlertidig bru. Den vil trolig ta fem uker å montere.

Frist for å gi tilbud på oppdraget er 7. juni.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.