I oktober meldte Nye Veier at det var svært god framdrift i byggingen av nye E6 Kvithammar-Åsen.
Nå rapporterer prosjektet på sin Facebookside at Åstunnelen nærmer seg dagens lys.
Ved inngangen til 2023 var det drevet i underkant av 150 meter tunnel fordelt på de to løpene, og nå på slutten av året nærmer entreprenør Hæhre seg totalt 3900 meter.
Gjennom året har Hæhre stort sett drevet i varianter av mørk leirskifer med varierende innhold av kalk. Enkelte steder har berggrunnen marmorering, med årer og ganger av kalkspat.
Hæhre regner med noe lavere hastighet på inndriften nå på slutten, siden det forventes en svakhetssone like før tunnelpåhugget på Stokkan (sørsiden).
Prosjektet regner med gjennomslag i Åstunnelen i løpet av første kvartal 2024, avhengig av kvaliteten på fjellet i den strekningen som gjenstår.
Pr. desember 2023 er E6 Kvithammar-Åsen 45 prosent ferdig, heter det. De drøyt 500 arbeiderne på anlegget passerte i 2023 én million timeverk totalt i prosjektet.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren