Nye Veier har igjen lyst ut en intensjonskunngjøring for E6 Ranheim-Værnes på Doffin. Nå handler det om en rådgiverkontrakt:
«Nye Veier ønsker å videreføre prosjekteringsarbeidet med rådgiver Rambøll Norge for strekningen E6 Ranheim-Værnes etter en førtidig avslutning av totalentreprisekontrakt», som det heter.
Verdien er anslått til 40 millioner kroner.
Beskrivelsen på Doffin ser slik ut:
Rambøll skal bistå Nye Veier med kompletterende prosjektering og rådgivertjenester for resterende del av prosjektet E6 Ranheim-Værnes.
Arbeidet vil blant annet omfatte:
- Bistand til konkurransegrunnlag for samspillsentreprise Ranheim-Sveberg
- Mengdebeskrivelse for komplettering av sørgående Hommelvik bru
- Mengdebeskrivelse for enkelte mindre forberedende entrepriser
- Fullføre godkjenningsprosesser for konstruksjoner som krever dette
- Oppfølging i byggetid for utførelsesentreprisene
- Løpende oppfølging av igangsatte og pågående miljøundersøkelser for hele prosjektet
Når totalentreprisekontrakt for strekningen Ranheim-Sveberg blir inngått, så vil Rambøll bli tiltransportert den valgte totalentreprenøren og skal bistå med kompletterende prosjektering og rådgivning for gjennomføring av totalentreprisen.
- Dette er altså en kontraktsinngåelse uten kunngjøring av konkurranse, og argumentene er følgende:
- Basert på Nye Veiers undersøkelser og kjennskap til markedet er Rambøll Norge den eneste leverandøren som dekker Nye Veier sitt behov. Det begrunnes med:
- Behovet har oppstått som følge av en avbestilling av en totalentreprise-kontrakt.
- Rambøll har hatt ansvaret for utarbeidelsen av store deler av prosjekteringsunderlaget for totalentreprisen på strekningen E6 Ranheim-Værnes. Nye Veier vurderer det ikke som mulig å erstatte rådgiver for å ferdigstille påbegynte oppgaver slik de foreligger- uten at det må prosjektere helt eller delvis på nytt. En slik løsning vil være svært ressurskrevende og vil kunne medføre et krevende grensesnitt.
- Anleggsarbeidet er allerede påbegynt og det er kritisk at man kommer videre med arbeidet for å kontrahere ny entreprenør. Oppdragsgiver vil ikke være i stand til å utjevne Rambøll sitt konkurransefortrinn i en etterfølgende konkurranse dersom entreprenør skulle stilt med egen rådgiver. Bakgrunn for dette er kunnskapen Rambøll har om prosjektet og tidsaspektet for kontrahering. Rådgiveren må derfor tiltransporteres til totalentreprenør på strekningen E6 Ranheim-Sveberg for ferdigstilling av prosjektering og bygging.
Nå kjøres kraftnettet hardere: Strømprisen vil øke i Midt- og Nord-Norge