TUNNELER

E6: Sørfoldtunnelene trenger mer sikkerhetsutstyr

12 E6-tunneler trenger flere SOS-skap og rømningslys.

12 tunneler på E6 nord for Fauske skal få blant annet nytt sikkerhetsutstyr.
12 tunneler på E6 nord for Fauske skal få blant annet nytt sikkerhetsutstyr. Foto: Statens vegvesen
12. juli 2022 - 13:07

12 tunneler nord for Fauske i Nordland trenger en oppgradering, og Vegvesenet trenger noen til å gjøre jobben.

Disse tunnelene dreier det seg om:

Det er cirka 50 kilometer mellom sørligste og nordligste tunnel. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Det er cirka 50 kilometer mellom sørligste og nordligste tunnel. Illustrasjon:  Statens vegvesen
  • Tennflogtunnelen 805 m
  • Daumannviktunnelen 822 m
  • Løkthaugtunnelen 725 m
  • Aspfjordtunnelen 1496 m
  • Kalviktunnelen 2729 m
  • Berrflogtunnelen 1407 m
  • Kannflogtunnelen 759 m
  • Gleflogtunnelen 501 m
  • Rauhammartunnelen 1250 m
  • Kobbhammartunnelen 837 m
  • Middagsfjelltunnelen 2074 m
  • Kobbskartunnelen 4457 m

Alle ligger i Sørfold kommune. Avstanden mellom sørligste og nordligste tunnel er omkring 50 kilometer.

Arbeidet dreier seg først og fremst om å supplere sikkerhetsutrustningen i tunnelene:

  • Flere nødstasjoner/SOS-skap i de tunnelene hvor det er få slike stasjoner eller at kurvaturen i tunnelen tilsier en fortetting av stasjonene.
  • Nye nødstasjoner/SOS-skap i de tre tunnelene som ikke har slike i dag. Det er Gleflogtunnelen, Rauhammartunnelen og Kobbhammartunnelen. Disse tunnelene skal også få nye variable skilt.
  • Nye rømningslys/ledelys med 25 meters mellomrom i alle tunnelene. Armaturene leveres av byggherren.
  • Nye, røde stopp-blink-signal utenfor de tunnelene som har det. De samme signalene skal skiftes ut der de er i dårlig stand eller ikke holder dagens krav.
  • Skifte ut gamle fordelere i sju av tunnelene.
  • Montering av fjellbolter for kabelføringer gjennom samtlige tunneler.

Oppdraget må samkjøres med noen andre entreprenører.

Mesta har både elektrokontrakten og veidriftskontrakten i området. Mesta Elektro skal i løpet av kontraktsperioden skifte ut lyset i flere av tunnelene.

Implenia jobber med vann- og frostsikring i noen tunneler, men vil trolig være ferdig med det før kontrakten starter.

Tunnelene har ikke noen omkjøringsmuligheter. Byggherren ser for seg at arbeidene stopper i påskeferien og sommerferien.

Startdato er satt til 3. oktober, og er beregnet til å vare ut oktober 2023.

Det blir digital tilbudskonferanse 11. august, og tilbudsfrist er 29. august.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.