12 tunneler nord for Fauske i Nordland trenger en oppgradering, og Vegvesenet trenger noen til å gjøre jobben.
Disse tunnelene dreier det seg om:
- Tennflogtunnelen 805 m
- Daumannviktunnelen 822 m
- Løkthaugtunnelen 725 m
- Aspfjordtunnelen 1496 m
- Kalviktunnelen 2729 m
- Berrflogtunnelen 1407 m
- Kannflogtunnelen 759 m
- Gleflogtunnelen 501 m
- Rauhammartunnelen 1250 m
- Kobbhammartunnelen 837 m
- Middagsfjelltunnelen 2074 m
- Kobbskartunnelen 4457 m
Alle ligger i Sørfold kommune. Avstanden mellom sørligste og nordligste tunnel er omkring 50 kilometer.
Arbeidet dreier seg først og fremst om å supplere sikkerhetsutrustningen i tunnelene:
- Flere nødstasjoner/SOS-skap i de tunnelene hvor det er få slike stasjoner eller at kurvaturen i tunnelen tilsier en fortetting av stasjonene.
- Nye nødstasjoner/SOS-skap i de tre tunnelene som ikke har slike i dag. Det er Gleflogtunnelen, Rauhammartunnelen og Kobbhammartunnelen. Disse tunnelene skal også få nye variable skilt.
- Nye rømningslys/ledelys med 25 meters mellomrom i alle tunnelene. Armaturene leveres av byggherren.
- Nye, røde stopp-blink-signal utenfor de tunnelene som har det. De samme signalene skal skiftes ut der de er i dårlig stand eller ikke holder dagens krav.
- Skifte ut gamle fordelere i sju av tunnelene.
- Montering av fjellbolter for kabelføringer gjennom samtlige tunneler.
Oppdraget må samkjøres med noen andre entreprenører.
Mesta har både elektrokontrakten og veidriftskontrakten i området. Mesta Elektro skal i løpet av kontraktsperioden skifte ut lyset i flere av tunnelene.
Implenia jobber med vann- og frostsikring i noen tunneler, men vil trolig være ferdig med det før kontrakten starter.
Tunnelene har ikke noen omkjøringsmuligheter. Byggherren ser for seg at arbeidene stopper i påskeferien og sommerferien.
Startdato er satt til 3. oktober, og er beregnet til å vare ut oktober 2023.
Det blir digital tilbudskonferanse 11. august, og tilbudsfrist er 29. august.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren