Statens vegvesen og totalentreprenør LNS har møtt på en svært uvanlig utfordring i prosjektet E6 Svenningelv-Lien. Under byggingen av Bergåstunnelen i Grane komme har tunneldriverne sprengt seg inn i knallharde leire og grusmasser som sannsynligvis stammer fra før siste istid. I tillegg er området med den spesielle massen svært langt, kanskje et sted mellom 40 og 80 meter. Selv om massen er tørr og så hard at den kan minne om fjell, har funnet gitt full stopp i fremdriften, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
– Vi kan ikke drive videre i slike løse masser før vi vet mer om hvordan de oppfører seg. Nå må vi først finne ut hvordan vi skal ivareta sikkerheten til våre ansatte og så hvordan vi kan bygge en sikker tunnel i igjennom dette partiet. Det sier prosjektleder Bernt-Jøran Reinholtsen i LNS.
Før prosjektet ble langt ut på anbud, prøveboret Vegvesenets geologer fjellet i traseen der tunnelen skal gå. Prøvene tilsa at det ville komme seks soner med fjell av dårlig kvalitet. Nå viser det deg at den tredje sonen ikke er fjell i det hele tatt, men komprimert knallhard leire og grus.
– Sammen med totalentreprenør og innleid ekspertise skal vi nå gjøre en grundig kartlegging av grunnforholdene inne i fjellet. Så skal det utarbeides en plan for hvordan vi skal bygge oss igjennom området på en trygg og forsvarlig måte. Det sier prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland.
E6 Svenningelv-Lien er en delstrekning på E6 Helgeland. Byggingen startet seint i 2021 og veien er planlagt ferdig i 2025.
Slår alarm ett år etter Hans: – Bryter kanskje sammen