E8 RAMFJORD

E8 Ramfjord: Lyser ut kontrakt for sjøfylling til 50 mill

Som en del av det forberedende arbeidet for ny E8 i Ramfjord lyser Statens vegvesen ut en kontrakt for sjøfylling ved Leirbakken i Tromsø kommune.

Illustrasjon av sjøfylling.
Illustrasjon av sjøfylling. Illustrasjon: Statens vegvesen
25. okt. 2021 - 07:58

Dette er den første av totalt tre kontrakter som skal lyses ut i forbindelse med byggingen av ny E8 i Ramfjord. På nyåret lyses andre del ut, som er en kontrakt for skogrydding. Hovedkontrakten som er bygging av bru over Ramfjorden, vei i dagen og tilhørende konstruksjoner, lyses ut i første kvartal 2022 med fysisk oppstart høsten 2022.

Kontrakten har en anslått kostnadsramme på 50 millioner kroner.

Anleggsstart er forventet til mars/april 2022, avhengig av hvordan anbudsprosessen går. Varigheten på arbeidet er anslått til cirka åtte måneder.

Det skal lages en sjøfylling som vil strekke seg fra Ramfjordbruas nordre landkar og videre inn mot land. Total lengde på fyllingen blir rundt 470 meter, og vil bestå av omkring 200.000 kubikkmeter masse.

Noe av fyllmassen skal hentes lokalt fra toppen av Leirbakken og i veilinjen, mens resten av massene hentes fra skredtiltak ved Mostad. Deler av fyllingen vil ligge tørt ved lavvann, og må erosjonssikres/plastres mot sjøfronten. Det må også etableres en undervannskonstruksjon av stein som på fagspråket kalles sjeté, hvor hensikten er å dempe havstrømmer eller bølger rundt sjøfyllingen.

I tillegg til sjøfyllingen ved Leirbakken så omfatter kontrakten også klargjøring for montering av modulbru på Mostad. Arbeidet omfatter etablering av anleggsvei fra eksisterende adkomst fra E8 og ned til østlige landkar.

Slik ser det ut ved karusellkrysset på Jåttå i dag. Rundkjøringen er under bakkeplan.
Les også

Snart klart for trafikk i den underjordiske rundkjøringen 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.