Teknisk Ukeblad ligger an til å få et underskudd på 14 millioner kroner i 2012. Neste år ser heller ikke lyst ut.
Eierne, det vil si Nito (47,5 %), Tekna (47,5 %) og Polyteknisk forening (5 %) går i høst inn med 10 millioner kroner for å styrke egenkapitalen. Men det er ikke nok. Kostnadskutt må til og inntekter økes på digitale tjenester.
Styrelederen er bekymret over at annonseinntektene faller så fort for den trykte utgaven. Tre skritt er tatt for å møte utfordringen, ifølge Sørlie, som er generalsekretær i Nito.
Les også: Teknisk Ukeblad styrker posisjonen
Tar grep
– Satsingen på digitale tjenester økes med kompetanse og digital strategi. Inntektsbortfallet på print må forsøkes kompensert med økte digitale inntekter. Vi kan likevel ikke se bort fra at det kan bli kutt i bemanningen, sier Sørlie.
Styret har gitt administrasjonen fullmakt til å ta de nødvendige grep.
Administrerende direktør og utgiver Jan M. Moberg sier at det blir en grundig gjennomgang av kostnader, mens det samtidig skal jobbes med å øke inntektene.
– Vi må gi gass for å øke inntektene, men også se på kostnadssiden. Det kan bety reduksjon i antall årsverk, sier Moberg. Han jobber med en tidsplan for dette, som skal være klar om ei drøy uke.
Les også: Teknisk Ukeblad kjøper seg inn i Watt
Medlemsbetaling
Eierne har også nedsatt en arbeidsgruppe som ser på betalingsmodellen for bladet.
I dag betaler eierne 140 kroner per medlem for bladet, mens Teknisk Ukeblad betaler eierne en royalty på 14 prosent på annonseinntektene. Administrasjonen har regnet ut at trykk og distribusjon av bladet koster 240 kroner per medlem i år.
– Får vi dekket trykk og distribusjon, vil det si cirka 12 millioner kroner ekstra i brukerbetaling fra eierne til TU Media, vil det være et veldig viktig bidrag for å drive sunt mens vi samtidig opprettholder kvaliteten, sier Moberg.
Salgsdirektør Eirik Solheim opplyser at stillingsannonsene på den trykte utgaven har sunket med 20 millioner siden 2008. Også neste år er det forventet et fall på ca. 10 millioner i papirutgaven, mens all annen annonsering digitalt og på papir har økt siden 2009.
- Utfordringen er at denne økningen ikke er like stor som det vi taper på stilling print, sier Solheim.
Sørlie tror at inntektsmodellen må justeres og at eierne er innstilt på at de må betale noe mer for at medlemmene skal få bladet hjem til seg.
– Vi legger ikke opp til å øke medlemskontingenten i Nito i 2013 av den grunn, sier Sørlie.
Les også:
Bekymret klubb
Leder for journalistenes redaksjonsklubb, Joachim Seehusen, mener eierne bør frafalle royalty og øke betalingen per årsabonnement til 240 kroner.
– Da vil vi få et pent overskudd i 2013 og en trygg inntektsbase for de kommende årene, sier Seehusen.
Sørlie sier at arbeidsgruppen vil se på tallene, men kan ikke forskuttere hva gruppen kommer fram til.
– Dette skal også behandles i eiernes styrende organer, ikke bare i styret til Teknisk Ukeblad, sier Sørlie.
Hemmelig juvel
Både styreleder Sørlie og Moberg er opptatt av at kvaliteten på bladet ikke skal gå ned.
– Teknisk Ukeblad har en høy stjerne blant våre medlemmer. Det står for svært høy kvalitet og troverdighet. Dette må vi få mer ut av. Bladet og nettutgaven er som «hemmelige tjenester» eller som en juvel vi må gjøre mer synlig, sier Sørlie.
Moberg er enig.
– Teknisk Ukeblad har en unik posisjon med svært høy troverdighet som vi må benytte for å øke lesertallene og inntekter på digitale plattformer, sier Moberg.
Les også: Tekna passerer 60.000 medlemmer