Eikefettunnelen er en del av E39 i Lindås i Nordhordland. Tunnelen på 4,9 kilometer åpnet i mars 1980.
Det er altså snakk om full rehabilitering av en nesten 40 år gammel tunnel. Det betyr at alt gammelt skal ut, og nytt skal inn. Arbeidet skal vesentlig gjøres om natta, og tunnelen vil bli helt stengt under en del av arbeidsprosessene i starten av prosjektet.
– Vi har behov for å strosse litt, og da må vi stenge i tre timer. Det samme gjelder når vi skal legge på sprøytebetong, som må ha tid til å tørke. Og all gammel vann- og frostsikring skal vekk, og ny legges på. Alt dette betyr lengre nattestenginger av tunnelen, men det blir mest i den første delen av arbeidsperioden, forteller Rune Sandven i Vegvesenet, som har ansvaret for tunneloppgraderingene av europa- og riksveier i Region vest.
– Og så er det en temmelig lang tunnel, og da tar det tid å avvikle kolonnene.
Det kan komme overraskelser
– En gammel tunnel, dette, og da kan det være overraskelser å finne når dere får rensket ut det gamle?
– Overraskelser er det alltid. Mye av den gamle sikringen er dårlig, og det er en del dårlig fjell. Det følger alltid med ekstra sikring i slike prosjekter, og vi må kanskje strosse litt mer enn forventet, sier Sandven til Veier24.
Anslagene for noen av de større arbeidene som skal gjøres i Eikefettunnelen, i tillegg til svært omfattende elektroinstallasjoner:
- Riving og fjerning av eksisterende utstyr
- Sprenging av tre trafonisjer og pigging/strossing av tunnelløp på 5250 m3 og tre
havarinisjer på 7397 m3 - Vann- og frostsikring på 20.000 m2
- Fresing av eksisterende dekke på 34.000 m2, oppretting av dekke (587 tonn) og reasfaltering på 35.160 m2
- Tre tekniske bygg i tunnel og et bygg ved veg i dagen
- Helt nytt overvannsanlegg
Tunnelen er planlagt ferdigstilt senest ved årsskiftet 2021-22.
Vegvesenet holder forøvrig tilbudskonferanse i Bergen 15. august.
Frist for å gi tilbud: 16. september.
- E39 Bergen: Klart for rehabilitering av Munkebotntunnelen