– Firmaet ditt ser ut til å ligge definitivt lavest med tilbudet på den femårige driftskontrakten for Sunnhordland, daglig leder Eivind Opedal?
– Ja, vi har jo drevet i bransjen siden 2006. Og vi ser det er store forskjeller i prisene, og enkelte steder er det liten konkurranse.
– Dere ligger over 70 millioner lavere enn nummer to på lista. Er du komfortabel med regnestykkene dere har gjort?
– Ja, de er vi komfortable med, sier Eivind Opedal til Veier24.
Opedal har vært med på mange driftskontrakter gjennom flere firmaer - blant annet i Opedal & Sønner, som ble solgt til KB Gruppen i 2012, og senere som distriktssjef på Vestlandet for NCC Roads. Og det er akkurat NCC som har dagens kontrakt 1207 Stord.
Driftskontrakten som er lyst ut i år, og hvor tilbudene ble åpnet i dag, heter 1208 Sunnhordland 19-24. Den består av den tidligere kontrakten 1207, minus riksveier, men tillegg av fylkesveiene i Sveio (de inngår i kontrakt 1106 Haugesund fram til og med 31. august i år.)
Det er fire firmaer som er interessert i driftskontrakten 1208 Sunnhordland, og tilbudene ser slik ut:
Entreprenør | Tilbudssum eks. mva. i kr. |
Byggservice AS, Sandvoll | 223.849.000 |
Mesta | 298.320.570 |
Presis Vegdrift | 367.999.928 |
NCC Road Services | 382.867.823 |
NCC har hatt kontrakten siden 2013, og Eivind Opedal var som distriktssjef med på å regne på konsernets pris på kontrakten den gang.
650 kilometer vei
Driftskontrakt 1208 Sunnhordland 19-24 består av vel 650 kilometer fylkesvei samt 70 kilometer gang- og sykkelvei.
Oppdragsgiver har opsjon på ett års forlengelse, altså til 2025.
– Hvis vi tenker helt tilbake til begynnelsen, altså i 2005, så var faktisk Byggservice billigst på en driftskontrakt i dette området. Men da ble tilbudet forkastet fordi firmaet ikke hadde nødvendig kompetanse, forteller Opedal til Veier24.
NB: Vegvesenet skal som vanlig kontrollregne og evaluere tilbudene før endelig tildeling skjer.