Siemens i Trondheim skal levere elektro- og styringssystemene til Finlands første batteriferge.
Det er Siemens som har levert tilsvarende system til verdens første store bil- og passasjerferge, Ampere, som Norled i ett år har brukt på Lavik-Oppedal-sambandet på E39.
Rundt ekvator
Ampere har i løpet av ett år tilbakelagt en avstand tilsvarende 1,5 ganger rundt ekvator, utelukkende basert på elektrisk kraft fra to 500 kWh batteripakker om bord.
– Uten Ampere å vise til, ville vi aldri fått denne kontrakten. Antakelig ville heller ikke FinFerries valgt batteri, sier Odd Moen, salgsdirektør i Siemens Marine til TU.
Han opplyser at interessen for batteriferger øker, både i fra europeiske rederier og i fra fjernere himmelstrøk.
- Det er ikke overraskende at batteriferge nummer to kommer utenfor Norge. Det blir snart flere, sier Moen.
Isbryting
Den finske fergen skal gå mellom Pargas og Nagu med plass til 90 biler fra sommeren 2017. På grunn av isforholdene i Østersjøen, skal fergen kunne bryte moderat med is.
Batterifergen får derfor installert en dieselgenerator som kun kobles inn og bidrar til det elektriske framdriftssystemet når isforholdene krever ekstra kraft.
-Det blir en batteriferge, men med hybridmulighet i tillegg, sier Moen.
Variert turtall
I likhet med Ampere, skal fergen hurtiglades ved hvert kaianløp. Det diesel-elektriske framdriftssystemet består av Siemens Blue Drive Plus C, der generatoren til enhver tid går på optimalt turtall ut fra belastning.
Systemet består av energilagringssystem, kontrollsystem, dieselgeneratorer, samt en integrert alarm og overvåkningssystem med tilhørende Thruster Control System.
Rask ladekobling
Fartøyet får også installert en WiFi-løsning for kommunikasjon til hurtiglade-stasjonene på land.
-Det skal sikre rask og automatisk kobling mellom ladestasjon og kontakt i skipet under det korte oppholdet ved kai.
- Et overordnet Energy Management System vil styre den totale energiflyten for å sikre best mulig utnyttelse av energien. Den elektrotekniske løsningen inkluderer også vårt fjernstyrte driftsovervåkingssystem ”EcoMain”, sier Moen.
60 prosent spart
Ifølge Siemens bruker Ampere 150 kWh per overfart, har ingen utslipp av klimagasser og reduserer energikostnader med mer enn 60 prosent sammenliknet med en tradisjonell dieselferge.
En slik ferge med kapasitet på 120 biler og 360 passasjerer ville bruke ca. en million liter diesel på et år, og slippe ut 2.640 tonn CO2 og 15 tonn NOx.
Myndighetenes bidrag
Moen sier at de norske myndighetene må opprettholde trykket som har gjort det mulig for norske miljøer å utvikle den mest miljøvennlige skipsteknologien, spesielt ferger. Uten myndighetens medvirkning ville vi ikke fått LNG-motorer på GluNorge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden ettertra i 2000 og batterifergen Ampere i 2015. Norge er dermed ledende på begge felt.
– Det var svært viktig for batteriteknologien at det blir satt krav til nullutslipp i nye anbud, som på Anda-Lote. Det er slike krav og push fra myndighetene som kan bidra til at norsk teknologi beholder kompetansen og kan øke teknologiforspranget, sier Moen.
- Vil bli ledende på batteriferger: Her er Wärtsiläs nye konsept
Flere norske muligheter
Med nedgang i oljeindustrien og mange fergestrekninger som skal ut på anbud de neste fire årene, må norske myndigheter vite sin besøkelsestid. Det må være mulig å få med krav som sikrer at norske verft og leverandører kan være med når anbudene avgjøres, sier Moen.
Siemens og Bellona laget i fjor en rapport som kartla alle fergestrekningene som uten problem kan trafikkeres hel-elektrisk eller hybrid.
FinFerries har valgt et polsk verft, Crist S.A. Gdynia, til å bygge den 90 meter lange og 16 meter brede fergen.
FinFerries betjener rundt 40 fergestrekninger både til havs og over innsjøer i hele landet. Årlig transporterer selskapet over 5 millioner biler og 10 millioner passasjerer.
Fergestrekningen Pargas-Nagu er på sørvestkysten av Finland og skal ha 15-minutters avganger når den nye fergen kommer i drift neste sommer.