Ved månedsskiftet ble Paris den første hovedstaden i Europa som forbyr utleie av elsparkesykler.
Selskapene bak de omstridte og ofte utskjelte sparkesyklene har hatt travle dager med å flytte sparkesykler og stativer til byer der de fortsatt er velkomne.
Må finne alternativer
Utleierne sier de har hatt 400.000 månedlige brukere, som nå må finne seg en annen måte å komme seg rundt i storbyen på. Ifølge medieoppslag er det mange som ikke er begeistret for å gå tilbake til kollektivtrafikk eller bil.
– Jeg bruker elsparkesykkel hver dag. Da slipper jeg å ta bilen når bensinen er dyr. Men når de blir forbudt, blir det mer komplisert, sier Ruben, en frustrerte elsparkesyklist, til radiokanalen Europe 1.
– Så enten går jeg tilbake til bilen, som ikke er topp for miljøet, eller så kjøper jeg min egen elsparkesykkel, sier han.
Vil avbryte Stortingets ferie for å hastebehandle EU-direktiv
Ulike byer – ulike regler
Selv om Paris er den første europeiske hovedstaden som sier nei til elsparkesyklene, er de ikke første by med forbud. Barcelona fjernet leiesparkesyklene i 2018, mens Montreal sa nei til både utleide og privat eide elsparkesykler på offentlige veier og sykkelstier to år senere.
Sistnevnte har nylig åpnet for 200 utleide elsparkesykler i et nytt forsøk med strenge regler. København var også tidligere ute enn Paris med å si nei, men åpnet opp igjen med strenge regler. Det er blant annet parkeringsforbud i hele bykjernen og krav om hjelm.
Krav og tiltak
London, der politimesteren har omtalt sparkesyklene som dødsfeller, har innført en rekke krav. I tillegg til fartsbegrensninger og krav om lys, må sjåføren være over 18 og ha førerkort. I den britiske hovedstaden er det ikke lov å kjøre sin egen elsparkesykkel.
Roma skrur nå ned hastigheten til 6 kilometer i timen i gågater og torg, og det er ikke lov å sette fra seg elsparkesykler på fortauet.
Budsjettlekkasje: Fylkesveiene styrkes med 481 millioner kroner