SAMFERDSEL

Elsparkesyklene fjernes fra gatene i Paris

Fredag forsvinner alle elsparkesyklene til utleieselskapene fra den franske hovedstaden. Den som vil se Paris fra en elsparkesykkel, må heretter ha sin egen. 

Rotete parkering, henslengte elsparkesykler og misfornøyde innbyggere er noen av grunnen til at flere byer strammer inn reglene for tohjulingene. I Paris er det slutt på utleie fra og med fredag.
Rotete parkering, henslengte elsparkesykler og misfornøyde innbyggere er noen av grunnen til at flere byer strammer inn reglene for tohjulingene. I Paris er det slutt på utleie fra og med fredag. Illustrasjonsfoto: Eirik Helland Urke
1. sep. 2023 - 08:37

Ved månedsskiftet ble Paris den første hovedstaden i Europa som forbyr utleie av elsparkesykler.

Selskapene bak de omstridte og ofte utskjelte sparkesyklene har hatt travle dager med å flytte sparkesykler og stativer til byer der de fortsatt er velkomne.

Må finne alternativer

Utleierne sier de har hatt 400.000 månedlige brukere, som nå må finne seg en annen måte å komme seg rundt i storbyen på. Ifølge medieoppslag er det mange som ikke er begeistret for å gå tilbake til kollektivtrafikk eller bil.

– Jeg bruker elsparkesykkel hver dag. Da slipper jeg å ta bilen når bensinen er dyr. Men når de blir forbudt, blir det mer komplisert, sier Ruben, en frustrerte elsparkesyklist, til radiokanalen Europe 1.

– Så enten går jeg tilbake til bilen, som ikke er topp for miljøet, eller så kjøper jeg min egen elsparkesykkel, sier han.

Ola Elvestuen (V) ønsker å avbryte Stortingets sommerferie for å hastevedta innføringen av EUs fornybardirektiv, men møter liten forståelse fra sine stortingskollegaer.
Les også

Vil avbryte Stortingets ferie for å hastebehandle EU-direktiv

Ulike byer – ulike regler

Selv om Paris er den første europeiske hovedstaden som sier nei til elsparkesyklene, er de ikke første by med forbud. Barcelona fjernet leiesparkesyklene i 2018, mens Montreal sa nei til både utleide og privat eide elsparkesykler på offentlige veier og sykkelstier to år senere.

Sistnevnte har nylig åpnet for 200 utleide elsparkesykler i et nytt forsøk med strenge regler. København var også tidligere ute enn Paris med å si nei, men åpnet opp igjen med strenge regler. Det er blant annet parkeringsforbud i hele bykjernen og krav om hjelm.

Krav og tiltak

London, der politimesteren har omtalt sparkesyklene som dødsfeller, har innført en rekke krav. I tillegg til fartsbegrensninger og krav om lys, må sjåføren være over 18 og ha førerkort. I den britiske hovedstaden er det ikke lov å kjøre sin egen elsparkesykkel.

Roma skrur nå ned hastigheten til 6 kilometer i timen i gågater og torg, og det er ikke lov å sette fra seg elsparkesykler på fortauet.

– Staten hjelper til fordi vi anerkjenner at fylkeskommunene har utfordringer, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Her sammen med kommunalminister Erling Sande (Sp) utenfor Regjeringskvartalet.
Les også

Budsjettlekkasje: Fylkesveiene styrkes med 481 millioner kroner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.