Rolls-Royce skal levere en gassmotor til en spansk ferge.
Det kan være et lite gjennombrudd for Rolls-Royce, som kjemper hardt for å selge sine rene gassmotorer utenfor norske farvann.
Generator og hjelpemotor
Kontrakten omfatter en Rolls-Royce Bergen C26:33 L6 AG som skal installeres om bord i ferjen Abel Matutes. LNG-motoren skal erstatte tre hjelpemotorer som nå går på bunkersolje.
Bil- og passasjerferja med plass til 900 personer og 247 biler, er bygget i Spania i 2010.
Rolls-Royce-motoren på 1560 kW skal brukes sammen med en generator for å skaffe skipet nødvendig strøm ved inn- og utseiling og når ferja ligger til kai i Barcelona og Palma de Mallorca.
Installasjon er planlagt ved femårs-klassing og dokking seinere i år.
Les også: Norge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden etter
Demonstrasjon
– Dette er en begynnelse. Nå viser vi rederier også utenfor Norge at LNG er et brukbart alternativ, sier Sindre Håberg, salgssjef for Europa i Rolls-Royce Marine i Bergen.
Han tror at også NorLines første LNG-drevne lasteskip «Kvitbjørn» kan bli et godt eksempel på at det ikke bare er ferger som egne seg for ren gassdrift.
– Turen fra verftet i Kina til Norge viser at det er fullt mulig å seile over store avstander med LNG-bunkring underveis, sier Håberg.
NorLines' to fraktefartøy med LNG-motor blir første i sitt slag som ikke bruker dual fuel, det vil si som også bruker diesel eller kan gå på tungolje. Fra før går en rekke ferjer i Norge på ren gass.
Les også: Ni av de ti mest miljøvennlige skipene i verden er norske
Gassnett
I Spania samarbeider Rolls-Royce Marine med energiselskapet Gas Natural Fenosa, som legger til rette for at skipet kan koble seg på deres gassnett på kaia og bruke det som en «ekstern drivstofftank». LNG-tanken om bord har kapasitet på ca. 30 m³.
Målet for Gas Natural Fenosa og rederiet Baleares er å redusere utslippene av svovel, NOx og CO2.
Sammenlignet med tungeoljebruken til hjelpemotoren i dag, vil CO2-utslippene reduseres med 40 prosent.
Spansk pionér
– Dette er en viktig milepæl som vil gjøre oss til pionérer i bruk av naturgass på ferjer samtidig som vi blir mer bærekraftig. I tillegg til at vi reduserer CO2- utslippene, vil også drivstoffutgiftene til Abel Matutes reduseres, sier administrerende direktør Adolfo Utor i Baleària.
Baleària er Spanias ledende rederi med en flåte på 20 fartøy som trafikkerer mellom den Iberiske halvøy, Balearene, Gibraltarstredet og Bahamas, og rederiet er forpliktet til å benytte LNG som drivstoff, ifølge en pressemelding.
Les også: LNG er trendy: Flere og flere bygger slepebåter med gass
Pusher spansk gass
Gas Natural Fenosa er et av verdens ledende energiselskap som operer i Atlanterhavet og Middelhavet. Energiselskapet er i front når for markedsføring av CNG/LNG som drivstoff i Spania.
Selskapet jobber for å få naturgass som drivstoff for alle typer skip for å redusere miljøpåvirkningen innen sjøtransport.
– Spania har potensial til å bli en betydningsfull aktør i LNG-markedet. Avtalen med Gas Natural Fenosa er et betydelig steg framover når det gjelder reduksjon i utslipp og i forkant av framtidig utslippslovgivning, sier direktør i Rolls-Royce Marine, John Knudsen, med ansvar for det sivile shippingmarkedet.
Les også:
– Dette bidrar til å gjøre gass til det foretrukne drivstoffet for shipping
Rolls-Royce påstår de tapte kontrakter til 9 skip fordi Kongsberg-selskap brøt loven