TRAFIKK OG ITS

Endeterminal påkjørt to ganger: Fungerte som den skulle

Først påkjørt av personbil fra siden, og senere traff en buss midt på med fronten.

Endeterminalen har skjøvet seg sammen under sammenstøtet med bussen.
Endeterminalen har skjøvet seg sammen under sammenstøtet med bussen. Foto: Brødrene Dahl
2. okt. 2019 - 12:55

Endeterminaler eller støtputer monteres i enden av rekkverk eller langsgående sikring langs vei for å redusere skadene hvis et kjøretøy skulle kjøre på enden av rekkverket.

I slutten av september fikk leverandør Brødrene Dahl se effekten av utstyret ved en veistrekning i Kongsvinger.

Her ser vi at endeterminalen har skjøvet seg bortover ramma under sammenstøtet. <i>Foto:  Brødrene Dahl</i>
Her ser vi at endeterminalen har skjøvet seg bortover ramma under sammenstøtet. Foto:  Brødrene Dahl

– Det viser viktigheten av å bruke riktig utstyr som beskytter både trafikanter og ikke minst de som arbeider langs trafikkert vei, sier produktsjef Jarle Rogn Jacobsen i Brødrene Dahl.

Han har sendt Veier24 bilder som viser resultatet når en endeterminal ble påkjørt to ganger i løpet av to dager på veien i Kongsvinger.

Først var det en personbil som traff endeterminalen på venstresiden i helga. Bilen kunne kjøre videre for egen maskin, men terminalen fikk skade på venstre side.

Påfølgende mandag kjørte en buss på endeterminalen, med direkte treff i front.

– Terminalen fungerte som den skulle, selv om den var skadet/defekt i siden før bussen traff den i front. Dersom terminalen ikke hadde vært montert ville mest sannsynlig utfallet vært vesentlig mer alvorlig i begge tilfellene, sier Jacobsen.

Endeterminalen ble først påkjørt på siden av en personbil. <i>Foto:  Brødrene Dahl</i>
Endeterminalen ble først påkjørt på siden av en personbil. Foto:  Brødrene Dahl

Produktet heter SMA Endeterminal T2 på stålplate, og denne type utstyr er påbudt å bruke der hastighetene ved veiarbeidsområdet er 70 eller 80 km/t.

– Produktet kobles til Protec 100, Vario-Guard eller Duo-Rail langsgående tung sikring med et godkjent koblingselement for å sikre en sammenhengende konstruksjon, forteller Jacobsen.

Selve konstruksjonen, som i dette tilfellet var Protec 100, beveget seg kun 15 centimeter under sammenstøtet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.