BYGG

Enorm reduksjon i veibygging

MINDRE NYTT: Det bygges mindre veier nå enn på begynnelsen av 90-tallet. Vegvesenet mener årsaken er høyere priser, økt kompleksitet og strengere krav både for planleggings- og byggeprosessen.
MINDRE NYTT: Det bygges mindre veier nå enn på begynnelsen av 90-tallet. Vegvesenet mener årsaken er høyere priser, økt kompleksitet og strengere krav både for planleggings- og byggeprosessen. Bilde: Truls Tunmo
Mona StrandeMona StrandeJournalist
4. des. 2008 - 14:39

Mens det i 1993 var over 1800 kilometer vei under arbeid i Norge, er det bare 627 kilometer det er gjort arbeider på i 2008. Det viser trendanalyser gjennomført av Byggherreseksjonen ved Utbyggingsavdelingen i Vegdirektoratet.

Fra 1596 til 627 km

Fra 1994 til 1997 lå antall kilometer ny vei under arbeid på mellom 1351 og 1596 kilometer i året, ifølge Vegen og vi. Fra 1998 til 2000 sank antall kilometer fra 1036 til 676, og nedgangen har bare fortsatt:

De siste åtte årene har antallet kilometer vei under bygging ligget mellom 466 og 714. For i år er det beregnet at det vil ende på 627 kilometer, og Byggherreseksjonen mener det i 2009 bare vil være 617 kilometer vei under bygging.

Strengere krav

– Når vi samtidig vet at byggingen av nye tofelts veier er blitt om lag fire ganger så dyrt i samme periode, har det sammenheng med økende kompleksitet og krav til moderne veier både under planlegging og bygging, sier leder for byggherreseksjonen i Vegdirektoratet, Eirik Øvstedal, til Vegen og vi.

I dag er den beregnete løpemeterprisen for en normal tofelts vei i Norge 50.000 kroner per meter i gjennomsnitt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.