En ny generasjon europeisk kampfly er blant det som har fått mest oppmerksomhet på Paris air show som startet mandag.
![Frankrikes president Emmanuel Macron og Dassault Aviation-sjef Eric Trappier. <i>Foto: Benoit Tessier</i>](https://images.gfx.no/290x/2441/2441743/0bEm1jVMpZU.jpg)
Future Combat Air System (FCAS) heter programmet som passerte en ny milepæl på Le Bourget der det ble avduket en fullskala konseptmodell.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Målet er å ha et demonstrasjonsfly i lufta i løpet av 2026.
![Major Bjørn Tommy Eigeland foran en F135-motor i vedlikeholdsbygget på Ørland.](https://images.gfx.no/130x87/2432/2432626/20190507-untitled-335.jpg)
Her skrur han på verdens kraftigste jagerflymotor
Bemannet og ubemannet
Konseptet er et bemannet fly som er tenkt brukt i formasjon med flere ubemannede fly. Det ble også vist fram modell av disse som kalles Remote Carriers. På flymessa viste Dassault fram en video av et tenkt tokt i 2040, der jagerflyet (New Generation Fighter, NGF) flyr i formasjon med flere våpenbærende droner som er blitt sluppet fra et A400M transportfly.
På åpningsdagen ble det også annonsert at Spania nå offisielt er en partner i kampflyprogrammet. Forsvarsministrene i Frankrike, Tyskland og Spania, Florence Parly, Ursula von der Leyen og Margarita Robles, undertegnet avtalen på en seremoni der også Frankrikes president Emmanuel Macron deltok.
![Det er rundt 20 år til neste generasjons europeiske kampfly vil være operativt i Tyskland, Frankrike og Spania. <i>Foto: BENOIT TESSIER</i>](https://images.gfx.no/580x/2441/2441784/cE9bnfV7-J0.jpg)
Det er Airbus og Dassault Aviation som skal utvikle og bygget flyet. Dassault er hovedleverandør på jagerflyet, mens Airbus er hovedleverandør for dronene.
![GAU-19/B er et 12,7 mm gatlingvåpen av den typen som Forsvarsmateriell nå vurderer å anskaffe.](https://images.gfx.no/130x87/2429/2429472/GAU-19-B_50CAL_image.jpg)
Forsvaret vurderer gatling-mitraljøse på kjøretøy for første gang
To europeiske kampflyprogram
Også selskaper som Thales og MBDA Systems er involvert, mens Safran og MTU leder arbeidet med å ta fram en ny motor.
Airbus og Dassault har nå lagt fram ei pakke for myndighetene og regner med at den første kontrakten kan bli inngått i fjerde kvartal i år.
De første testflygningene er altså tenkt om sju år. Operativt vil flyet neppe bli før sent på 2030-tallet, og det kommer garantert ikke til å se nøyaktig slik ut som «mockup»-en når de på denne tida skal begynne å erstatte dagens kampfly av typen Eurofighter Typhoon og Dassault Rafale
![Tempest og Eurofighter. <i>Foto: BAE Systems</i>](https://images.gfx.no/290x/2441/2441755/1434617541907.jpg)
Denne avdukinga og avtalesigneringa ble gjort nøyaktig ett år etter at et annet europeisk sjettegenerasjons fly, eller rettere sagt modell, ble vist fram. Det skjedde på Farnborough i fjor, der BAE Systems viste fram Tempest som også er en planlagt Eurofighter-erstatter rundt 2035 en gang.
Her er er partnerne Rolls-Royce (motor), Leonardo (sensor/avionikk) og MBDA (våpen).
![Et av de tre nyeste norske F-35A-flyene før avgang fra Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth, Texas.](https://images.gfx.no/130x87/2426/2426439/FP19-08425-0049_Chris%2520Hanoch_PR.jpg)
Skvadronsjef Ståle «Steel»: – Vi har gjort kvantesprang med F-35