I helt spesielle situasjoner har ikke det nye signalsystemet på Sjælland oversikt over hvilke delstrekninger togene kan kjøre inn på. Leverandøren rettet ikke opp feilen som lovet, og Banedanmark er slett ikke tilfredse.
Den primære oppgaven til et signalsystem er å holde styr på hvilke strekninger av skinnene som er ledige, hvilke som er opptatte, og hvor togene dermed kan kjøre sikkert eller om de må stoppe.
Men i enkelte, ekstreme situasjoner som den danske jernbaneoperatøren Banedanmark har testet, var ikke dette tilfelle på den første strekningen med det nye, digitale signalsystemet ERTMS, som skulle vært satt i drift på Sjælland i mai.
Dette var årsaken til at Banedanmark fredag trakk i nødbremsen og sendte leverandøren – den tysk-franske toggiganten Alstom – tilbake til kontoret med følgende beskjed: «Ikke godt nok!». Samtidig utsatte Banedanmark implementeringen av de nye signalene på strekningen mellom Roskilde og Køge til slutten av året.
Oppdaget i siste testgjennomgang
Ifølge ledelsens direktør for signalsystemer, Søren Boysen, hadde Banedanmark verken lov til å ta i bruk systemet, eller kunne gjøre det. Det la nemlig – i spesielle situasjoner – ansvaret for å overvåke signalene over på trafikkstyringspersonalet, og det har man ikke lov til å gjøre.
Banedanmark oppdaget feilen i forbindelse med de avsluttende testene innen strekningen skulle tas i bruk.
Når Søren Boysen ikke er helt rødglødende sinna over at Alstom kan levere et signalsystem uten kontinuerlig kontroll med signalene på alle strekninger, skyldes det at noen av testscenariene «har svært lav sannsynlighet», som han uttrykker det.
Derimot kommer han med helt klar tale med hensyn til at feilen ikke er rettet. Det hadde nemlig Alstom, ifølge Banedanmark-direktøren, lovet allerede da den første gang ble identifisert høsten 2018.
– Det er ikke tilfredsstillende, sier Søren Boysen.
– Hva sier du så til det at Banedanmark selv måtte oppdage at feilen fremdeles var der i forbindelse med sine egne tester?
– Det er heller ikke tilfredsstillende.
- Vil unngå å gjenta ERTMS-feilene: Jernbaneverket henter inn dansk ekspert til signalutbyggingen
Tidsbufferen er brukt opp
På spørsmål om hvilke økonomiske sanksjoner Banedanmark vil iverksette overfor Alstom, nøyer Søren Boysen seg med å konstatere at det blir «et kontraktsmessig mellomværende».
I første omgang er det også mer presserende for Banedanmark å i det hele tatt få planen for å utbedre feilen på plass.
– Vi har ennå ikke lagt den endelige planen sammen med Alstom for hvordan vi løser dette og kommer i gang med implementeringen, sier Søren Boysen.
I stedet har Banedanmark altså selv estimert at løsningen kan være på plass innen slutten av året. Det er også helt nødvendig hvis det ikke skal påvirke den langt viktigere, resterende delen av Lille Syd-banen mellom Køge og Næstved. Den har Banedanmark nemlig brukt ca. en milliard danske kroner (ca. 1,3 milliarder norske kroner) på å elektrifisere og hastighets-oppgradere til 160 km/t, og den skal etter planen åpne i 2021.
Den planen inneholder imidlertid bare et halvt års buffer, noe som forsinkelsen – selv hvis Banedanmarks forutsigelse holder – spiser opp. Blir forsinkelsen større, vil det også gå ut over åpningen av banen mellom Køge og Næstved.
Med tid og stunder skal denne banen også ha direkte forbindelse til København via den nye Ringstedbanen og Køge Nord Station, men det prosjektet er også forsinket av signalsystemet. Det venter nemlig på at det blir bygd ut et analogt signalsystem på Ringstedbanen. Det er nødvendig fordi ombyggingen av DSBs tog til de nye signalene – som Alstom også står for – er voldsomt forsinket i forhold til de opprinnelige planene.
Denne artikkelen ble først publisert på ing.dk.
- Siste brikke på plass: Nå skal alle norske tog bygges om