– Vi har planlagt, prosjektert og bygd vegprosjektet etter en såkalt modellbasert metode. Det vil si at alt har foregått digitalt - på pc og Ipad - uten tradisjonelle tegninger, forteller prosjektleder Tom Hedalen i en nyhetsmelding fra Vegvesenet.
– Det har passet utmerket til et komplisert vegprosjekt midt i en by med mye infrastruktur også i bakken, sier byggeleder Thomas Holst.
Å planlegge, prosjektere og bygge et slikt vegprosjekt modellbasert og full-digitalt har betydd en klar effektivisering av prosjektet.
Raskere og billigere
– Det er også noe av grunnen til at Bjørnson-prosjektet i Drammen både ble bygd raskere og billigere enn opprinnelig forutsatt. Og det til tross anleggsvirksomhet midt i sentrum av Drammen mens trafikken passerte gjennom hele byggeperioden på halvannet år, forteller Hedalen.
– Vi har planlagt, prosjektert og bygd vegprosjektet etter en såkalt modellbasert metode. Det vil si at alt har foregått digitalt - på pc og Ipad - uten tradisjonelle tegninger, forteller prosjektleder Tom Hedalen.
– Det har passet utmerket til et komplisert vegprosjekt midt i en by med mye infrastruktur også i bakken, sier byggeleder Thomas Holst.
Å planlegge, prosjektere og bygge et slikt vegprosjekt modellbasert og full-digitalt har betydd en klar effektivisering av prosjektet.
– Og når entreprenøren Isachsen Anlegg også har tatt til seg det modellbaserte verktøyet på en god måte, har samarbeidet i anleggsfasen også fungert veldig bra og effektivt, sier prosjektleder Tom Hedalen.
Holmenbrua blir også papirløs
Hedalen er også prosjektleder for et annet kommende storprosjekt i Drammen, ny Holmenbru. Det blir også planlagt, prosjektert og bygget papirløst – med det digitale modellbaserte verktøyet Statens vegvesen nå tar mer og mer i bruk på større vegprosjekter.
Det heldigitale og modellbaserte vegprosjektet er på samme måte også overlevert drifts- og vedlikeholdsavdelingen papirløst.