Volvo har laget sikkerhets-trucken for å demonstrere teknologi som er under utvikling både hos Volvo, Ford, DaimlerChrysler og BMW.
Virtuelt sikkerhetsbelte
Lastebilen, som ble presentert for første gang forrige uke, er stappfull av sensorer, radarer, laserscannere - og en rekke kameraer.
Ifølge Volvo har lastebilen rett og slett et virtuelt sikkerhetsbelte rundt seg.
Digital kartlegging
Prototypen har et eget system for å forhindre kollisjoner. Systemet "ser" hindringer i veien, og bruker bremsen automatisk.
Et annet system advarer sjåføren dersom kjørefeltet blir smalere, eller hvis han ufrivillig beveger seg for langt ut på kanten.
Dette systemet i seg selv er ikke nytt, men tidligere har det gjerne oppstått problemer dersom veimerkingen er dårlig. Dette har Volvo løst ved å installere et digitalt kartleggingssystem som hele tiden vet hvor det er riktig at lastebilen kjører.
Omfattende testing
Denne teknologien skal også advare sjåføren før brå svinger og kjente ulykkespunkter - informasjon som igjen er tilpasset værforholdene der og da.
Selv om denne super-trucken ikke skal settes i produksjon med det første, vil den gjennomgå omfattende tester på vanlige veier.
Viktig teknologi
En systemingeniør i Volvo sier til The Engineer at det først etter disse testrundene vil bli aktuelt å sette teknolgien i storskala produksjon for ordniære lastebiler.
Lastebiler er ansvarlige for 300.000 personskader i Europa hvert år, så bransjen trenger virkelig sikkerhetsforbedringer.
De fleste av disse ulykkene skjer på grunn av begrenset sikt, eller lav konsentrasjon på grunn av tretthet.