TUNNELER

Etter brannen 2. august: Oslofjordtunnelen åpner i dag

Og det er fem dager tidligere enn planlagt.

Det har blitt jobbet døgnet rundt i E134 Oslofjordtunnelen etter bilbrannen 2. august.
Det har blitt jobbet døgnet rundt i E134 Oslofjordtunnelen etter bilbrannen 2. august. Foto: Tom Ferdinand Luther, Statens vegvesen
12. aug. 2021 - 10:47

– Vi er meget glade for å kunne åpne før tiden, og i god tid før helgen, sier praktisk tunnelforvalter Anine Kalmo Larsen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Tunnelen ble stengt etter brann i en semitrailer 2. august

Nye Tana bru i Finnmark ble åpnet i 2020, og er blant bruene som inngår i oppdraget.
Les også

Rambøll kapret ny kontrakt

Skryter av samarbeidspartnere

Larsen roser Vegvesenets samarbeidspartnere for at dette er mulig.

Bilbrannen ga store skader også på asfalten. Her er området der kjøretøyet sto, og hvor det nå er reasfaltert. <i>Foto:   Tom Ferdinand Luther, Statens vegvesen</i>
Bilbrannen ga store skader også på asfalten. Her er området der kjøretøyet sto, og hvor det nå er reasfaltert. Foto:   Tom Ferdinand Luther, Statens vegvesen

– Når vi nå, fem dager tidligere enn planlagt, kan gjenåpne tunnelen som hvert døgn trafikkeres av nærmere 10.000 kjøretøy, er det på sin plass å skryte av våre dyktige drift- og vedlikeholdsentreprenører som har stått på og jobbet døgnet rundt. Dette er Set Elektro på elektro, driftsentreprenør Mesta med bistand fra Aas-Jacobsen i forbindelse med skadevurdering og Veidekke som underentreprenør på betongarbeider, og Vaktmesterkompaniet på asfaltering, sier hun i meldingen.

Tidligere ble det antatt at tunnelen ville være stengt til 17. august.

Den fem kilometer lange brua over Bjørnafjorden er en sentral del av Hordfast-planene.
Les også

Har brukt over to milliarder på planleggingen – ble vraket

Beredskap er viktig; hadde mye på lager

  <i>Foto:   Tom Ferdinand Luther, Statens vegvesen</i>
  Foto:   Tom Ferdinand Luther, Statens vegvesen

Kalmo Larsen understreker også viktigheten av at Statens vegvesen har et godt beredskapslager med utstyr.

– Også dette er en sterk bidragsyter til vår responstid i denne saken; til at vi nå kan tilby en så rask gjenåpning som mulig.

Det som trengs til Statens vegvesen sine tunneler, som ledninger og taklysarmaturer, er spesialutstyr og ikke hyllevare.

– Det har vært avgjørende at vi har dette på lager. Det hadde vært leveringstid på flere måneder om så ikke var tilfelle. Dette viser betydningen av god beredskap innen drift og vedlikehold, og hvor viktig det er for sikre en enkel reisehverdag for bilistene, understreker hun.

Tverrå bru på riksvei 9 er ikke store konstruksjonen. Nå skal den rives, og ny og bedre bru kommer i stedet.
Les også

Seks kilometer av riksvei 9 skal bygges ut med ny bru

Drift og vedlikehold som planlagt

Alt i tunnelen er satt tilbake til tilstanden det var før brannen. Det er ikke noe arbeid som gjenstår.

Anine Kalmo Larsen
Anine Kalmo Larsen

Samtidig som det var vært store reparasjonarbeider i Oslofjordtunnelen, har vanlig drift og vedlikehold av tunnelene gått som planlagt.

– Vi har dyktige ansatte og entreprenører som hver dag gjør sitt ytterste for at trafikksikkerheten og fremkommeligheten skal være god i alle Statens vegvesen sine nærmere 600 tunneler, sier praktisk tunnelforvalter Anine Kalmo Larsen.

Brøytebil med biogass.
Les også

Biogass-biler: «Dau i motoren, god å kjøre»

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.