TUNNELER

Etter brannen 2. august: Oslofjordtunnelen åpner i dag

Og det er fem dager tidligere enn planlagt.

Det har blitt jobbet døgnet rundt i E134 Oslofjordtunnelen etter bilbrannen 2. august.
Det har blitt jobbet døgnet rundt i E134 Oslofjordtunnelen etter bilbrannen 2. august. Foto: Tom Ferdinand Luther, Statens vegvesen
12. aug. 2021 - 10:47

– Vi er meget glade for å kunne åpne før tiden, og i god tid før helgen, sier praktisk tunnelforvalter Anine Kalmo Larsen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Tunnelen ble stengt etter brann i en semitrailer 2. august

Modell av det planlagte solcelleanlegget ved den sørgående siden av E18 ved Stokke i Vestfold. På hitsiden av veien ligger Furulund Kro & Motel, som har solceller på taket fra før.
Les også

Norges første: Vegvesenet skal bygge solcelleanlegg ved E18

Skryter av samarbeidspartnere

Larsen roser Vegvesenets samarbeidspartnere for at dette er mulig.

Bilbrannen ga store skader også på asfalten. Her er området der kjøretøyet sto, og hvor det nå er reasfaltert. <i>Foto:   Tom Ferdinand Luther, Statens vegvesen</i>
Bilbrannen ga store skader også på asfalten. Her er området der kjøretøyet sto, og hvor det nå er reasfaltert. Foto:   Tom Ferdinand Luther, Statens vegvesen

– Når vi nå, fem dager tidligere enn planlagt, kan gjenåpne tunnelen som hvert døgn trafikkeres av nærmere 10.000 kjøretøy, er det på sin plass å skryte av våre dyktige drift- og vedlikeholdsentreprenører som har stått på og jobbet døgnet rundt. Dette er Set Elektro på elektro, driftsentreprenør Mesta med bistand fra Aas-Jacobsen i forbindelse med skadevurdering og Veidekke som underentreprenør på betongarbeider, og Vaktmesterkompaniet på asfaltering, sier hun i meldingen.

Tidligere ble det antatt at tunnelen ville være stengt til 17. august.

Flere personer er skadet i togavsporingen ved Finneidfjord i Nordland torsdag ettermiddag, opplyser politiet. Avsporingen er trolig forårsaket av et steinras.
Les også

Kan bli stengt i flere dager

Beredskap er viktig; hadde mye på lager

  <i>Foto:   Tom Ferdinand Luther, Statens vegvesen</i>
  Foto:   Tom Ferdinand Luther, Statens vegvesen

Kalmo Larsen understreker også viktigheten av at Statens vegvesen har et godt beredskapslager med utstyr.

– Også dette er en sterk bidragsyter til vår responstid i denne saken; til at vi nå kan tilby en så rask gjenåpning som mulig.

Det som trengs til Statens vegvesen sine tunneler, som ledninger og taklysarmaturer, er spesialutstyr og ikke hyllevare.

– Det har vært avgjørende at vi har dette på lager. Det hadde vært leveringstid på flere måneder om så ikke var tilfelle. Dette viser betydningen av god beredskap innen drift og vedlikehold, og hvor viktig det er for sikre en enkel reisehverdag for bilistene, understreker hun.

Sigs-betong er brukt i en del av støyskjermen på Ramstadsletta.
Les også

E18 Vestkorridoren: Vegvesenet tester ut avfallsprodukt i betong

Drift og vedlikehold som planlagt

Alt i tunnelen er satt tilbake til tilstanden det var før brannen. Det er ikke noe arbeid som gjenstår.

Anine Kalmo Larsen
Anine Kalmo Larsen

Samtidig som det var vært store reparasjonarbeider i Oslofjordtunnelen, har vanlig drift og vedlikehold av tunnelene gått som planlagt.

– Vi har dyktige ansatte og entreprenører som hver dag gjør sitt ytterste for at trafikksikkerheten og fremkommeligheten skal være god i alle Statens vegvesen sine nærmere 600 tunneler, sier praktisk tunnelforvalter Anine Kalmo Larsen.

– Som helhet har vi en balanse i trafikksystemet, sier Halvard Gavelstad som er Vegvesenets prosjektleder trafikk i Ring 1-prosjektet i Oslo.
Les også

Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.