– Vi er meget glade for å kunne åpne før tiden, og i god tid før helgen, sier praktisk tunnelforvalter Anine Kalmo Larsen i Statens vegvesen i en pressemelding.
Tunnelen ble stengt etter brann i en semitrailer 2. august.
Skryter av samarbeidspartnere
Larsen roser Vegvesenets samarbeidspartnere for at dette er mulig.
– Når vi nå, fem dager tidligere enn planlagt, kan gjenåpne tunnelen som hvert døgn trafikkeres av nærmere 10.000 kjøretøy, er det på sin plass å skryte av våre dyktige drift- og vedlikeholdsentreprenører som har stått på og jobbet døgnet rundt. Dette er Set Elektro på elektro, driftsentreprenør Mesta med bistand fra Aas-Jacobsen i forbindelse med skadevurdering og Veidekke som underentreprenør på betongarbeider, og Vaktmesterkompaniet på asfaltering, sier hun i meldingen.
Tidligere ble det antatt at tunnelen ville være stengt til 17. august.
Beredskap er viktig; hadde mye på lager
Kalmo Larsen understreker også viktigheten av at Statens vegvesen har et godt beredskapslager med utstyr.
– Også dette er en sterk bidragsyter til vår responstid i denne saken; til at vi nå kan tilby en så rask gjenåpning som mulig.
Det som trengs til Statens vegvesen sine tunneler, som ledninger og taklysarmaturer, er spesialutstyr og ikke hyllevare.
– Det har vært avgjørende at vi har dette på lager. Det hadde vært leveringstid på flere måneder om så ikke var tilfelle. Dette viser betydningen av god beredskap innen drift og vedlikehold, og hvor viktig det er for sikre en enkel reisehverdag for bilistene, understreker hun.
Drift og vedlikehold som planlagt
Alt i tunnelen er satt tilbake til tilstanden det var før brannen. Det er ikke noe arbeid som gjenstår.
Samtidig som det var vært store reparasjonarbeider i Oslofjordtunnelen, har vanlig drift og vedlikehold av tunnelene gått som planlagt.
– Vi har dyktige ansatte og entreprenører som hver dag gjør sitt ytterste for at trafikksikkerheten og fremkommeligheten skal være god i alle Statens vegvesen sine nærmere 600 tunneler, sier praktisk tunnelforvalter Anine Kalmo Larsen.