I statsbudsjettet for 2021 har Samferdselsdepartementet lagt inn en kostnadsramme på 606 millioner for ny E39 Myrmel-Lunde i gamle Gaular, nåværende Sunnfjord kommune i Vestland.
Vegvesenet har nå fluksens lyst ut oppdraget, som forøvrig formelt er en del av E39 Lavik-Skei.
![Anne Stine Johnson, som er leder for teknologi og fag i Nye Veier, var til stede under utleggingen av sigs i Lyngdal denne uken.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845367/image001_v2.jpg)
Avfallsprodukt fra stålindustri skal gjøre veiene grønnere
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Etterlenget veiutbygging
– Et etterlenget prosjekt i området, og vi er glade for å få det ut i markedet, sier Svein Reidar Dale, prosjektleder for E39 Lavik–Skei, til Veier24.
![Kart over den berørte strekningen. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2614/2614739/E39%2520Myrmel-Lunde%2520kart.jpg)
3,7 kilometer ny vei skal bygges. Og av det blir cirka en kilometer tunnel. Dessuten skal det bygges kortere strekninger med kjørbar gang- og sykkelvei, to bussholdeplasser, to kryss i plan samt kommunale og private tilknytningsveier.
Hele veien skal ha nytt frostsikringslag og ny overbygning. Tunnelen skal bygges med tunnelprofil T 9,5 i tunnelklasse B, og vil gå under bebyggelsen i grenda Myrmel. Veien i dagen vil i hovedsak vil følge dagens linje.
ÅDT er rundt 3200, med en tungtrafikkandel på 16 prosent. Trafikkstrømmen gjennom er preget av pendlertrafikk.
Veien skal være åpen for trafikk gjennom hele anleggsperioden i henhold til gjeldende håndbøker.
Ved masseunderskudd er det entreprenørens ansvar å framskaffe ytterliggere masser som er godkjent til veiformål.
Det stilles strenge krav til ivaretagelsen av ytre miljø. Veganlegget grenser til naturreservat i nord og vassdraget er forøvrig vernet.
![Bybanen i Bergen har i dag to linjer. Neste linje skal etter planen gå til Åsane. Nå er det helt i det blå når det kan skje.](https://images.gfx.no/130x87/2747/2747877/IMG_3498.jpg)
Utredning om tunnel sendte Bybanen ut av transportplanen
Ferdig i 2023
Det nye veianlegget skal stå ferdig 1. oktober 2023.
Dette er en totalentreprise og en konkurranse med forhandlinger.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
![Smal og svingete E39 mellom Myrmel og Lunde. <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2614/2614735/E39%2520Myrmel-Lunde.jpg)
Interesserte entreprenører har frist på seg til 16. november med å melde seg på. Deretter skal Vegvesenet plukke ut tre til fem firmaer som er kvalifisert, og deretter gjennomføre forhandlinger.
– Hvis alt går greit, så har vi en entreprenør på plass i månedsskiftet mars/april neste år, sier Dale til Veier24.
Tilbudskonferanse finner sted i Sande 22. oktober.
![Lars Iver Strand (til venstre), Camilla Gustavsen og Henning Lunde i Obos Oppstart vil intensivere satsingen på teknologigründere.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833550/DSC_7123.jpg)
Obos satser flere hundre millioner på gründere