Landstrøm til cruiseskip, offshorefartøy og andre fartøy som ligger flere timer til kai, kan spare innbyggere for helseskadelige utslipp av nitrogenoksider (NOx), svovel og sotpartikler. I tillegg går klimautslippene ned.
Derfor vil EU kreve at alle større havner har et slikt tilbud på plass i løpet av 10 år, ifølge et EU-direktiv fra i fjor.
Europakommisjonen karakteriserer dette direktivet som EØS-relevant, noe som betyr at det også vil gjelde Norge.
Les også: Hurtigruten vurderer å bygge nye skip
Lederrolle
– Bellona er svært glade for at EU tar lederrollen på et felt som Norge har forsømt. Dette er nettopp et slikt politisk krav vi har etterlyst, sier Bellona-rådgiver Sigurd Enge.
Til nå har tilrettelegging for landstrøm vært opp til hver enkelt havn. I Norge er det bare Color Line som har vært pådrivere for landstrøm til sine skip i Oslo og Kristiansand. Bergen kom på banen i juni og åpnet ett lavspent tilkoblingspunkt for offshoreskip på Skoltekaien.
Les også: Slik vil kineserne bygge den gigantiske Nicaragua-kanalen
Mange gode ønsker
Mange havner ønsker å tilby landstrøm. I Oslo er deler av kablingen lagt på plass for å kunne tilby cruiseskip landstrøm. Men de største investeringene i infrastruktur, deriblant transformatorstasjon, gjenstår.
Kostnadene for Oslo havn og andre kommunale havner, står ikke i forhold til det antall cruiseskip som kan benytte seg av landstrøm.
På den annen side bruker ikke Disney Cruises skip med landstrømtilkobling ettersom verken Oslo, norske fjorder eller andre havner kan tilby landstrøm til de tre cruiseskipene som er klargjort for det.
Les også: Planlegger cruiseskip med «X-bow»
Dugnad og spleising
Bellona etterlyser et spleiselag der fylker, kommuner og stat går sammen. Men det må en plan til.
– Nå må regjeringen sette seg ned og planlegge hvordan dette skal gjennomføres i Norge. De må finne ut hvilke krav de skal stille til hver enkelt havn, hvilke tidsfrister de skal sette og hva dette vil koste, sier Enge.
Han er svært glad for at det kommer et direktiv som plasserer ansvaret for utbygging av landstrøm.
– Hittil har det vært en stillingskrig om hvorvidt havnene eller skipene skal ta investeringene først. Nå sier EU at havnene skal begynne, mens skipene skal koble seg på.
Les også: Dette er Norges første fiskebåt med elmotor
Regjeringsplan
Til Teknisk Ukeblad opplyste regjeringen i går at Samferdselsdepartementet har ansvar for en helhetlig plan for landstrøm.
– Det var nytt for meg, men veldig bra at de tar tak i dette, sier Enge.
Han peker på at landstrøm til cruiseskip allerede er påbudt i Canada og flere stater i USA.
– Derfor er stadig flere av skipene som kommer til Norge rigget for dette. Nå er det på tide å få opp tempoet, dette er ikke rakettforskning, sier Enge.
Mitt skip er lastet med: Mitt skip er lastet med...skip
Sverige og Tyskland
Göteborg har lenge tilbudt strøm til cruiseskip, men Norge har ikke kommet etter. I Oslo bygget Color Line, sammen med Bellona, landstrømanlegg til Kiel-fergene i 2011. Siden har lite skjedd.
I sommer fikk Hamburg et landstrømtilbud i form av en lekter som produserer strøm ved hjelp av LNG-drevne generatorer. Tyske Aida Cruises benytter landstrømkoblingen i Hamburg.
– Dette er ikke første gang at EU må dra Norge etter seg i miljøpolitikken. Dette direktivet vil angå alle de store havnene i Norge. Også mindre havner med stor cruisetrafikk og mye lokal luftforurensing, som Flåm, Aurland og Geiranger, bør stille seg foran i køen når strømkablene skal deles ut, mener Enge.
Les også: Carnival bestiller verdens første cruiseskip med LNG-motor