SAMFERDSEL

Europeisk teknikk vinner

AMERIKANSK: Northwest Airlines er erkeamerikansk og de største flyene deres er fra Boeing (B747, på bildet). Det sies at de nå snuser å på Airbus-giganten A380. Alle andre Northwest-fly enn B747 er nå fra europeiske Airbus. Deres gamle DC-9 er faset ut. Med de nye ordrene vil selskapet eie hele 173 Airbus-fly. FOTO: NORTHWEST
AMERIKANSK: Northwest Airlines er erkeamerikansk og de største flyene deres er fra Boeing (B747, på bildet). Det sies at de nå snuser å på Airbus-giganten A380. Alle andre Northwest-fly enn B747 er nå fra europeiske Airbus. Deres gamle DC-9 er faset ut. Med de nye ordrene vil selskapet eie hele 173 Airbus-fly. FOTO: NORTHWEST
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
31. jan. 2005 - 08:09

Amerikanske Northwest Airlines har til stor ergrelse for Boeing og enkelte medlemmer i Kongressen og Senatet, bestilt åtte nye fly av den europeiske tomotors jumboen Airbus A330.

Flyene skal stort sett brukes innenriks i USA.

To er type A330-200 og seks er A330-300s. Som i dagens bestand av A330 i Northwest’s flåte, vil de nye A330-200 ta 243 passasjerer i toklasse konfigurasjon, Business og Economy.

Modell A330-300s tar 298, også de i to klasser. Begge versjoner skal drives av amerikanske jetmotorer type Pratt & Whitney PW4000.

Kontrakten gjør at Northwest nå er Airbus’ aller største kunde i USA, fulgt av bl.a. United.

Northwest er Airbus nest største kunde i hele verden. Fra før av driver de femten A330, og har hele 150 stykker av kort/mellomdistansemodellen A320. Northwest Airlines ble startet i St. Paul i 1926.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.