Dette blir det femte skipet Farstad får levert fra det samme verftet.
Skipet er designet av Vard Design i Ålesund og er spesielt utviklet for en kontrakt Farstad har inngått med Technip.
Flere formål
Fartøyet skal brukes til subsea konstruksjonsarbeid (OSC) og inspeksjon, vedlikehold og reparasjon (IMR).
Vard skal bygge det 98 meter lange og 21,5 meter brede skipet ved sitt verft Vard Vung Tau i Vietnam, opplyser Vard i en pressemelding.
Verftet leverte sitt første skip i 2010 og har nå bygget og levert 10.
Les også: Tabbe gjorde at batterifergen måtte tilbake på verftet
Kran og ROV
Skipet har betegnelsen Vard 3 17 og utstyres med en kran på 150 tonns kapasitet med aktiv bølgedemping og ROV-er (ubemannete undervannsfarkoster).
Dekksarealet er på 900 kvadratmeter og det blir køyeplass til 85 personer. Skipet skal leveres i fjerde kvartal 2016.
Les også: Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei
Gjenganger
Farstad setter tydeligvis sin lit til det vietnamesiske verftet. Ifølge Vards referanseliste har Vard Vung Tau levert ett forsyningsskip til Farstad tidligere i år, to i 2013 og ett i 2012.
2014-fartøyet var en PSV med design Vard 1 07, mens leveransen til Farstad i 2013 besto av to fartøy med design PSV 08 CD og ett med samme design i 2012.
Farstads flåte består nå av 62 skip, derav 32 ankerhåndterere, 26 forsyningsskip og fire subsea konstruksjonsskip. Med den siste Vard-kontrakten, har Farstad tre OSC-fartøy under bygging.
Les også:
Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe