Sist fredag kunne en av norsk luftfarts viktigste arbeidshester feire 15-årsjubileum.
Sikorsky S-92A heter helikopteret som i dag utfører det meste av arbeidet for norsk oljeindustri.
Norsk Helikopter, som i dag heter Bristow Norway, var oppstartsoperatør på S-92A i Europa. Mandag 21. februar 2005 gikk den første flygningen med oljearbeidere.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Det var helikopteret «LN-ONN», med serienummer 11, som fløy for daværende Statoil fra Flesland.
![Bell har fire 525 Relentless-helikoptre som brukes til testing.](https://images.gfx.no/130x87/2372/2372617/525-2.jpg)
Risikabelt å være avhengig av Sikorsky S-92: Norsk oljebransje snuser på nytt helikopter
Presidenthelikopter
Samtidig som at 15-årsjubileet ble markert, kunne den amerikanske helikopterprodusenten, som nå eies av Lockheed Martin, melde om at de nå har vunnet en ny kontrakt om å produsere seks modifiserte S-92 presidenthelikoptre.
Dette er en del av US Marine Corps planlagte anskaffelse av 23 VH-92A-helikoptre, og de skal leveres i 2022. Fra før er det det inngått avtale om å levere seks helikoptre fra den første LRIP-serien («Low Rate Initial Production»).
Det første testflyet, kalt «Engineering Development Model 1» (EDM-1), gjennomførte de to første flygningene ved Sikorsky-hovedkontoret i Stratford, Connecticut 28. juli 2017.
![Kaptein Pål Olav Pettersen (i midten) fløy den første flygningen med S-92A fra Flesland i 2005. Her er han ved samme helikopter, sammen med styrmann Jacob Eskildsen (t.v) og tekniker Audun Torsvik som også deltok under innføringen av den nye flytypen. <i>Foto: Tony Hammerstad, Bristow</i>](https://images.gfx.no/290x/2534/2534171/s92%2520jub.jpg)
Testflåten er i ferd med å få sitt sjette helikopter, og det er så langt akkumulert over tusen flytimer. Senere i 2020 går VH-92A-programmet inn i fasen som kalles «Initial Operational Test and Evaluation» (IOT&E) på marineflybasen Patuxent River i Maryland på USAs østkyst.
Deretter kan den amerikanske Marine Helicopter Squadron One (HMX-1) gjøre det samme som den norske 330-skvadronen, nemlig å fase ut Sea King-helikoptre.
VH-3D heter denne versjonen av Sea King som i over 40 år er blitt brukt til å transportere presidenten, regjeringsmedlemmer og andre høytstående personer.
Kunne blitt AW101
Sikorsky er selvsagt stolte over at de har sørget for helikoptertransport for alle presidentene siden Dwight D. Eisenhower.
Eisenhower tok i bruk det første, et VH-34 Choctaw (basert på S-58), da han i 1957 var nødt til å avbryte ferien på grunn av krisa i Little Rock og i all hast dra tilbake til Det hvite hus. En totimers biltur ble erstattet med sju minutter i helikopter, heter det i HMX-1s historie.
Mens John F. Kennedy satt som president, gikk marinekorps-skvadronen over til VH-3A Sea King (S-61). Disse ble fløyet i om lag 15 år før de ble faset ut og erstattet av oppgraderte VH-3D Sea King på slutten av 70-tallet.
Det er altså HMX-1-skvadronen, med base i Quantico ved Potomac-elva sør for Washington D.C, som opererer disse helikoptrene som har kallesignalet «Marine One» når presidenten er om bord. På samme måte som at VC-25A-flyene, basert på Boeing 747-200B, heter «Air Force One» når de har med seg en amerikansk president.
En stund så det ut som at HMX-1 skulle gjøre akkurat som 330-skvadronen, nemlig å erstatte Sea King med AW101.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Storskala havvindpark i Sverige skal drive et av Europas største prosjekter for grønt hydrogen](https://images.gfx.no/1000x333/2783/2783549/Offshore%2520wind%2520power%2520generation.jpg)
![Bristows Sikorsky S-92A-helikopter som bidro til at flåten passerte en million flytimer i mai 2016. Nå er timetallet over halvannen million. <i>Bilde: Per Erlien Dalløkken</i>](https://images.gfx.no/290x/1914/1914477/20160920_194203.jpg)
I 2005 vant Leonardo Helicopters (daværende AgustaWestland) kontrakten om å levere presidenthelikopter til USA med en AW101 med nye motorer og avionikk og som fikk navnet VH-71 Kestrel. Denne kontrakten ble imidlertid vraket av president Barack Obama i 2009.
Arbeidet Leonardo hadde lagt ned var ikke bortkastet. De brukte denne versjonen som grunnlag for en ny sar-plattform. Dette ble til den italienske csar-versjonen («combat sar») AW101-611 som den norske versjonen AW101-612 baserer seg på.
![Det har pågått test og evaluering av AW101 i Norge i over to år. Nå nærmer det seg innfasing på Sola-basen, uten at departementet eller Forsvaret vil oppgi nøyaktig dato.](https://images.gfx.no/130x87/2518/2518002/20191002_AW101_007.jpg)
I dag har vi Sea King: Hva skal de nye redningshelikoptrene hete?
Redningshelikopter
Ifølge Sikorsky har den samlede S-92A-flåten nå passert 1,5 millioner flytimer, hvorav en ikke ubetydelig andel har skjedd med norskregistrerte helikoptre.
Helikoptrene har de siste årene vært nødt til å ta et større ansvar her til lands, etter at de nyeste Super Puma-helikoptrene ble tatt ut av drift etter Turøy-ulykken 29. april 2016.
Nå brukes S-92A også til søk- og redning (sar) og ambulanseoppdrag. Sar-helikoptrene er en helt sentral ressurs i oljebransjens områdeberedskap. Ifølge retningslinjene skal 21 personer, med andre ord et fullastet helikopter, kunne reddes opp av sjøen i løpet av to timer. Det er også et krav om at syke skal kunne fraktes til sykehus innen tre timer.
Det letes fortsatt etter et mulig nummer to-helikopter for redundans i tilfelle det for eksempel skulle oppstå tekniske problemer som setter hele S-92-flåten på bakken en periode. Slik situasjonen er i dag, ville dette medført store konsekvenser for transporten av personale til og fra offshoreinstallasjonene.
![Fire H160-prototyper under testinga som nå nærmer seg slutten.](https://images.gfx.no/130x87/2523/2523234/Shell%2520Aircraft%2520looking%2520to%2520introduce%2520the%2520H160%2520into%2520service.jpg)
Shell blir først med å fly det nye Airbus-helikopteret offshore