Den 3,2 kilometer lange strekningen hadde relativt dårlig standard, var ulykkesbelastet og hadde dårlig framkommelighet på dager med stor utfart. Etter 14 måneder med anleggsarbeid er både trafikksikkerheten og framkommeligheten forbedret, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
God kvalitet til avtalt tid og pris
Utbedringen av E16 Turtnes-Øye har kostet 129 millioner kroner og er utført av entreprenør Brødrene Dokken.
Både Jan Dokken fra entreprenøren og Vegar Antonsen, prosjektleder i Statens vegvesen var godt fornøyd med samarbeidet.
– Entreprenøren har levert god kvalitet til avtalt tid og pris. Det har vært produsert cirka 43.000 timer, tilsvarende 24,5 årsverk uten fraværsskader, forteller Antonsen.
Ordfører i Vang kommune, Vidar Eltun, fikk æren av å klippe snora under veiåpningen. Ordføreren har jobbet hardt for å skaffe penger til europaveien gjennom Valdres.
– Det har vært jobbet veldig bra politisk for å få inn midler til prosjektet, noe som kom gjennom budsjettforliket i desember 2020, sa Vegar Antonsen under markeringen.
Mer vei for pengene
E16 Turtnes-Øye er en viktig del av øst-vest-forbindelsen over Filefjell. Dette er den fjellovergangen som er minst stengt ved dårlig vær vinterstid.
Prosjektet Turtnes-Øye lå opprinnelig inne som en opsjon til Øye-Eidsbru-prosjektet med en estimert kostnad på 198 millioner kroner.
Ved å endre prinsipp for overvannshåndtering og frostsikring har Vegvesenet redusert kostnadene. Dette har også store miljømessige konsekvenser ettersom behovet for masseflytting i prosjektet er redusert med over 100.000 kubikkmeter, noe som tilsvarer over 11.000 lastebillass. Reduksjonen i kostnader gjorde at prosjektet var mulig å realisere raskere.