I desember lyste Ringsaker kommune i Innlandet ut et nytt gang- og sykkelveiprosjekt langs Mjøsa. Dels skal kommunen bygge ei gang- og sykkelbru over elva Brumunda, og dels skal det bli ny gang- og sykkelvei langs sjøen.
Dette er en totalentreprise. Entreprenøren skal prosjektere og levere ei komplett bru og gang- og sykkelvei med belysning.
Ved fristens utløp hadde disse fem firmaene gitt tilbud på oppdraget:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Eiqon | 10.119.925 |
Dobloug Entreprenør | 12.588.415 |
Anlegg Øst Entreprenør | 12.946.822 |
Hent | 13.420.992 |
Consto Anlegg Øst | 16.037.162 |
NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
Byggherren understreker at oppdraget er en totalentreprise, og at tildelingskriteriene for konkurransen er 70 prosent pris og 30 prosent estetikk. Tabellen viser kun pristilbud, og den endelige rangeringen i konkurransen kan bli endret når estetikk på de tilbudte bruene er blitt vurdert, basert på de innsendte prinsipptegningene og beskrivelsene.
Brua blir liggende ved siden av verdens høyeste trehus. Brua skal ha en overbygning av tre og/eller bære preg av å være ei trebru, og den skal oppfylle gjeldende regelverk for bruer. Leverandørene som sender inn tilbud skal legge ved prinsipptegninger av brua, slik at oppdragsgiveren kan vurdere estetikken.
En del andre premisser for brua:
- Brua skal fundamenteres kun på elvekanten, altså ingen fundamenter i selve elva. Elvetverrsnittet skal heller ikke snevres inn.
- Føringsbredde/netto bredde på brua skal være tre meter.
- Bruas totallengde blir på 40-45 meter. Lengden kan avhenge noe av stedlige forhold og valg av løsning.
- Brua skal dimensjoneres for kjøretøy på inntil fem tonn.
- Dimensjonerende levetid skal være 100 år.
- Underkanten av brua har tidligere blitt vurdert til å måtte ligge på 125,5 moh. av hensyn til dimensjonerende flom i området.