TUNNELER

Fem firmaer vil ruste opp sju tunneler på E16 og riksvei 13

Tilbudene er på fra 24,5 til 33,4 millioner kroner.

Suldalsporten i Ryfylke.
Suldalsporten i Ryfylke. Foto: Statens vegvesen
3. mai 2021 - 15:31

Vegvesenet skal gjøre en del arbeider i noen tunneler på E16 i Vaksdal og Voss (Vestland fylke) og på riksvei 13 i Suldal (Rogaland).

Disse hadde gitt tilbud da fristen gikk ut 3. mai:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
AG Tunnel 24.501.240
BMO Tunnelsikring 27.558.550
Mesta 29.603.142
NCC Norge 31.420.441
Hylland 33.421.380

NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

I dette oppdraget skal to tunneler på E16 og fem tunneler på riksvei 13 få nytt PE-skum og litt av hvert annet.

– Vi er godt fornøyd med deltagelsen i konkurransen. Det er store og seriøse tilbydere som er interessert i oppdraget. Nå skal vi kvalitetssikre og kontrollregne tilbudene, og tar sikte på å undertegne kontrakt med den nye entreprenøren før sommerferien, sier prosjektleder Frode Lykkebø i Statens vegvesen i en pressmelding.

Vedlikeholdsarbeidene starter kort tid etter signering, og skal være ferdige innen året er omme.

Nye Tana bru i Finnmark ble åpnet i 2020, og er blant bruene som inngår i oppdraget.
Les også

Rambøll kapret ny kontrakt

Dette skal gjøres

På E16 er det Boga- og Jamnatunnelen på Vaksdal mellom Bergen og Voss som skal vedlikeholdes som en del av oppdraget.

– Det vi konkret skal gjøre her, er å demontere og fjerne plater som er i svært dårlig forfatning, renske området for løs stein, montere nye isoleringsmatter og brannsikre dem med sprøytebetong, seier Lykkebø i meldingen.

Det samme skal gjøres på en av de fem riksvei 13-tunnelene som er med i tilbudet, nemlig Gullhammartunnelen i Granvin i Voss, ikke langt fra Hardangerfjorden. I denne tunnelen har det vært store isproblemer i vinter.

Når mattene skal brannsikres med sprøytebetong, må det sprenges, slik at tunnelhøyden opprettholdes.

De andre riksveg 13-tunnelene i dette prosjektet ligger alle i Rogaland, nærmere bestemt i Suldal i Indre Ryfylke: Vika-, Vågs-, Hylstunnelen og Suldalsporten.

Her skal entreprenøren fjerne rustne nett i tunneltakene og sikre områdene med sprøytebetong og bolting. Også dette arbeidet vil medføre noe sprengning.

Portalen til den 6,5 kilometer lange tunnelen som skal rustes opp.
Les også

Viktig riksveitunnel stenger – setter inn ferger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.