Vegvesenet skal gjøre en del arbeider i noen tunneler på E16 i Vaksdal og Voss (Vestland fylke) og på riksvei 13 i Suldal (Rogaland).
Disse hadde gitt tilbud da fristen gikk ut 3. mai:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
AG Tunnel | 24.501.240 |
BMO Tunnelsikring | 27.558.550 |
Mesta | 29.603.142 |
NCC Norge | 31.420.441 |
Hylland | 33.421.380 |
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
I dette oppdraget skal to tunneler på E16 og fem tunneler på riksvei 13 få nytt PE-skum og litt av hvert annet.
– Vi er godt fornøyd med deltagelsen i konkurransen. Det er store og seriøse tilbydere som er interessert i oppdraget. Nå skal vi kvalitetssikre og kontrollregne tilbudene, og tar sikte på å undertegne kontrakt med den nye entreprenøren før sommerferien, sier prosjektleder Frode Lykkebø i Statens vegvesen i en pressmelding.
Vedlikeholdsarbeidene starter kort tid etter signering, og skal være ferdige innen året er omme.
![Nye Tana bru i Finnmark ble åpnet i 2020, og er blant bruene som inngår i oppdraget.](https://images.gfx.no/130x87/2718/2718209/cd7a1b21-1b61-4a89-8e10-fdd88cae716d.jpg)
Rambøll kapret ny kontrakt
Dette skal gjøres
På E16 er det Boga- og Jamnatunnelen på Vaksdal mellom Bergen og Voss som skal vedlikeholdes som en del av oppdraget.
– Det vi konkret skal gjøre her, er å demontere og fjerne plater som er i svært dårlig forfatning, renske området for løs stein, montere nye isoleringsmatter og brannsikre dem med sprøytebetong, seier Lykkebø i meldingen.
Det samme skal gjøres på en av de fem riksvei 13-tunnelene som er med i tilbudet, nemlig Gullhammartunnelen i Granvin i Voss, ikke langt fra Hardangerfjorden. I denne tunnelen har det vært store isproblemer i vinter.
Når mattene skal brannsikres med sprøytebetong, må det sprenges, slik at tunnelhøyden opprettholdes.
De andre riksveg 13-tunnelene i dette prosjektet ligger alle i Rogaland, nærmere bestemt i Suldal i Indre Ryfylke: Vika-, Vågs-, Hylstunnelen og Suldalsporten.
Her skal entreprenøren fjerne rustne nett i tunneltakene og sikre områdene med sprøytebetong og bolting. Også dette arbeidet vil medføre noe sprengning.
![Portalen til den 6,5 kilometer lange tunnelen som skal rustes opp.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836949/Fodnestunnelen.jpg)
Viktig riksveitunnel stenger – setter inn ferger