PROSJEKTER

Fem firmaer vil være med på å bygge flere kilometer tunnel i Sogn og Fjordane

Arbeidene starter til høsten.

Fra tunneldrivingen i 2017, da tre kilometer av tunnelen ble sprengt ut. Massene gikk til E39 Bjørset-Skei.
Fra tunneldrivingen i 2017, da tre kilometer av tunnelen ble sprengt ut. Massene gikk til E39 Bjørset-Skei. Foto: Statens vegvesen
5. apr. 2019 - 14:25

Den eksisterende Støylsnestunnelen i Jølster i Sogn og Fjordane skal forlenges med om lag 6,5 kilometer ny tunnel for rassikring av riksvei 5 langs hele Kjøsnesfjorden.

Vegvesenet har åpnet konvoluttene fra de interesserte entreprenørene. Fem hadde meldt seg, og de er:

  • Aurstad Tunnel (arbeidsfellesskap Metrostav og Aurstad Tunnel)
  • Hæhre Entreprenør
  • Implenia Norge
  • Kruse Smith Entreprenør
  • YIT Norge

Dette er en totalentreprise og konkurranse med forhandling, som det heter.

– Først vil vi nå sjekke om entreprenørene er kvalifisert. De som er kvalifisert går videre og får anledning til å gi tilbud, og så blir det forhandlinger. Tidsplanen er at entreprenørene skal levere sitt opprinnelige tilbud 7. juni, og sitt endelige tilbud 8. august etter at det har vært forhandlinger i mellomtiden, sier Vegvesenets byggeleder Sverre Kjos-Wenjum til Veier24.

– Vi håper å starte arbeidet til høsten, sier Kjos-Wenjum.

Tre kilometer er allerede drevet

Den eksisterende Støylsnestunnelen skal altså forlenges med om lag 6,5 kilometer ny tunnel. Den nye tunnelen skal kobles til Støylsnestunnelen inne i fjellet, og total tunnellengde blir om lag 8,5 kilometer. Oppdraget omfatter prosjektering, bygging, kontroll og dokumentasjon av hele prosjektet Riksveg 5 tunnel Kjøsnesfjorden.

Rundt tre kilometer av den nye tunnel er allerede sprengt ut i en tidligere entreprise, og massene er brukt i vegbyggingen på E39 Bjørset–Skei.

Dagens Støylsnestunnel skal rehabiliteres med nye tekniske bygg både i fjell og i dagen, nytt elektroteknisk anlegg, samt enkelte bygningsmessige og tekniske anlegg. Støylsnestunnelen skal være åpen for normal trafikk i anleggsperioden.

Sluttdato er satt til 15. august 2022.

Vegvesenet har stilt en rekke krav til entreprenørene: Blant annet skal egenkapitalen være minimum 200 millioner kroner, og gjennomsnittlig årlig omsetning på skal ha vært på minst 750 millioner kroner for de tre foregående regnskapsårene.

Leverandøren skal også blant annet ha tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad fra prosjektering, veibygging og tunnelbygging.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.