Den eksisterende Støylsnestunnelen i Jølster i Sogn og Fjordane skal forlenges med om lag 6,5 kilometer ny tunnel for rassikring av riksvei 5 langs hele Kjøsnesfjorden.
Vegvesenet har åpnet konvoluttene fra de interesserte entreprenørene. Fem hadde meldt seg, og de er:
- Aurstad Tunnel (arbeidsfellesskap Metrostav og Aurstad Tunnel)
- Hæhre Entreprenør
- Implenia Norge
- Kruse Smith Entreprenør
- YIT Norge
Dette er en totalentreprise og konkurranse med forhandling, som det heter.
– Først vil vi nå sjekke om entreprenørene er kvalifisert. De som er kvalifisert går videre og får anledning til å gi tilbud, og så blir det forhandlinger. Tidsplanen er at entreprenørene skal levere sitt opprinnelige tilbud 7. juni, og sitt endelige tilbud 8. august etter at det har vært forhandlinger i mellomtiden, sier Vegvesenets byggeleder Sverre Kjos-Wenjum til Veier24.
– Vi håper å starte arbeidet til høsten, sier Kjos-Wenjum.
Tre kilometer er allerede drevet
Den eksisterende Støylsnestunnelen skal altså forlenges med om lag 6,5 kilometer ny tunnel. Den nye tunnelen skal kobles til Støylsnestunnelen inne i fjellet, og total tunnellengde blir om lag 8,5 kilometer. Oppdraget omfatter prosjektering, bygging, kontroll og dokumentasjon av hele prosjektet Riksveg 5 tunnel Kjøsnesfjorden.
Rundt tre kilometer av den nye tunnel er allerede sprengt ut i en tidligere entreprise, og massene er brukt i vegbyggingen på E39 Bjørset–Skei.
Dagens Støylsnestunnel skal rehabiliteres med nye tekniske bygg både i fjell og i dagen, nytt elektroteknisk anlegg, samt enkelte bygningsmessige og tekniske anlegg. Støylsnestunnelen skal være åpen for normal trafikk i anleggsperioden.
Sluttdato er satt til 15. august 2022.
Vegvesenet har stilt en rekke krav til entreprenørene: Blant annet skal egenkapitalen være minimum 200 millioner kroner, og gjennomsnittlig årlig omsetning på skal ha vært på minst 750 millioner kroner for de tre foregående regnskapsårene.