De fem kommunene Færder, Holmestrand, Larvik, Sandefjord og Tønsberg, alle i gamle Vestfold, ønsker tilbud på drift, vedlikehold og bygging av veilysanlegg for perioden 2020-2024.
Konkurransen håndteres gjennom det som heter VOIS, altså Vestfold Offentlige Innkjøpssamarbeid.
Drift og vedlikehold av vei-, gate- og parkbelysning i kommunene utgjorde anslagsvis 43 millioner kroner i 2018. Tallet er et anslag, som er basert på statistikker og opplysninger fra nåværende leverandør.
Kommunene har opsjon på å bruke avtalen til for eksempel belysning av plasser, parkering, lysløyper osv., med de samme prisene som i avtalen.
Norge får ikke kjøpe USAs nye langdistanse-missil
Kan også bli nyanlegg
Avtalen omfatter også prosjektering og utførelse av ombygging og/eller nyanlegg. Oppdragsgiver kan avvike fra rammeavtalen for prosjektering og etablering av veilys, når det inngår i større entrepriser i forbindelse med blant annet utbygging.
Litt om anleggene:
- Veilysnettet består av kabelnett og linjenett: Cirka 831 kilometer kabelnett og rundt 945 kilometer linjenett.
- Arbeidsområdet omfatter cirka 38.700 veilyspunkt i kommunene. Punktene belyser cirka 1.500 kilometer vei.
- Det er registrert cirka 32.400 veilysstolper, både trestolper og stålstolper. Resten av lampene henger på fellesføringsstolper med Skagerak Nett.
- Armaturene har forskjellige lyskilder. De siste årene er det blitt montert en god del nye LED-armaturer.
På grunn av kontinuerlig vurdering av eierskap og driftsansvar for veilyset langs mye av fylkesveiene, tar oppdragsgiver forbehold om at anleggsmengden kan bli endret i løpet av avtaleperioden. Inntil videre har kommunene ansvaret for veilyset også langs de «gamle» fylkesveiene som ikke ble endret fra riksveier i siste veireform.
Tildelingskriteriene for kontrakten ser slik ut:
- Pris vektes med 50 %
- Kvalitet vektes med 40 %
- Miljø og samfunnsansvar vektes med 10 %