En Scandlines-ferge reduserer drivstoffbruket og kutter CO2-utslippet med 4-5-prosent med et rotorseil. Det norske lasteskipet «SC Connector» kan komme opp i 25 prosent kombinert med batterihybrid drift.
To måneder drift med rotorseil viser drivstoffbesparelse på 4-5 % for MV Copenhagen. Den er hybrid med en 1.5 MWh batteripakke fraCorvus.Foto: Scandlines
MV Copenhagen fikk montert et Norsepower rotorseil i løpet av noen timer i mai 2020. Foto: Scandlines
To rotorseil på 35 meters høyde, fem meter i diameter, skal spare SC Connector for gjennomsnittlig 25 prosent drivstoff over flere år. Seilene kan heves og senkes under fart.Foto: Enova/Gyro
Flettner-rotorene på SC Connector tar ikke opp plass på bekostning av frakt- og godskapasitet.Foto: Enova/Gyro
Rotorene monteres på en stålbase med en indre del i stål og en ytre, roterende del i lett komposittmateriale. Oppheng er ca. midt på og med støtte nederst for jevn rotasjon.Foto: Norsepower
Vind fra siden gir drag vinkelrett framover når "seilet" roterer, det vil si den såkalte Magnuseffekten. Foto: Norsepower
Viking Grace med rotorseil monter.Foto: Norsepower
MV Estraden med prototyp av Norsepower Rotor Sail montert akter. Drivstoffbesparelsen er på 2,6 prosent i løpet av ett år. Med fire fullskala rotorer mener Norsepower at rotorene kan spare 20 prosent drivstoff.Bilde: Fleer Monn
Illustrasjon av Maeersk Pelican med to 30x5 m rotorseil montert.Illustrasjon: Maersk/Norsepower
Plassering av seilrotorer fra Norsepower om bord på Maersk Pelican.Foto: Norsepower
Frakteskipet Buckau med Flettner-rotorer. Skipet krysset både Nordsjøen og Atlanteren flere ganer, men ble demontert etter noen år.Bilde: Wiki Commons
Ecoship 1 ble bygget i 2008 og har to Flettner-rotorer.Bilde: Wiki Commons
Illustrasjonen viser et modulbasert bulkskip, selvlosser og med Flettner-rotor. Kraft og energimoduler plasseres i 40-forts containere rett akter av forskipet.Illustrasjon: Vard Engineering
Flettnerrotor på akterskipet og containere for drivstoff/energiproduksjon/energilagring. Containere kan byttes ut når ny teknologi er tilgjengelig og kan gi enda lavere utslipp. Foto: Vard Engineering
Rotorseilet løftes om bord på MV Copenhagen.Foto: HOLGER MARTENS-Scandlines
Grindige forberedelser gjorde at monteringen av rotorseil på MV Copenhagen ble gjort på noen timer. Foto: Scandlines
Ny generasjon kjemikalietankskip for Stena Bulk. LNG-motorer, Flettner-rotorer og solcellepanel bidrar til reduserte klimagassutslipp.Illustrasjon: Stena Bulk