FERGER

Fergesambandet Drag-Kjøpsvik åpner 1. november

Men ombyggingen er langt fra ferdig.

Omfattende ombygging av fergeleiet på Drag. Det skal blant annet tilpasses drift med nullutslippsferger (el-ferger).
Omfattende ombygging av fergeleiet på Drag. Det skal blant annet tilpasses drift med nullutslippsferger (el-ferger). Foto: Statens vegvesen
29. okt. 2021 - 07:34

Ombyggingen av fergesambandet Drag-Kjøpsvik på riksvei 827 har kommet godt i gang. Nå gjenåpnes sambandet for trafikk etter å ha vært stengt i to måneder. Fra 1. november gjenopptar ferjen MF Vardehorn sin vanlige rute, skriver Vegvesenet i en melding.

Ombyggingen vil også å gi bedre og sikrere trafikkavvikling. Samtidig bygges servicebygg med oppholdsrom og toalettfasiliteter som er tilrettelagt for reisende med spesielle behov (universell utforming). <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Ombyggingen vil også å gi bedre og sikrere trafikkavvikling. Samtidig bygges servicebygg med oppholdsrom og toalettfasiliteter som er tilrettelagt for reisende med spesielle behov (universell utforming). Foto:  Statens vegvesen

Ombyggingen er et ledd i det grønne skiftet. Når fergeleiene står ferdig i desember 2022 setter Statens vegvesen inn nullutslippsferger (el-ferger) i begge samband som krysser Tysfjorden. Ombyggingen vil også å gi bedre og sikrere trafikkavvikling. Samtidig bygges servicebygg med oppholdsrom og toalettfasiliteter som er tilrettelagt for alle reisende.

Den 3. januar 2022 stenger sambandet E6 Bognes-Skarberget i tre måneder. Også det for ombyggingen. Da rutes all trafikk over Drag-Kjøpsvik og det settes inn to ferger der.

Togpassasjerene på Oslo S ventet på oppdatering foran lystavlene før Bane Nor meldte at feilen var rettet igjen i 14.30-tiden.
Les også

Strømbrudd i Oslo lammet togtrafikken

Fortsatt anleggsarbeid

Fergeleiene på Drag og i Kjøpsvik kommer fortsatt til å være en byggeplass i lang tid framover. Dette vil skape noen utfordringer. Oppstillingsplassene på ferjeleiene vil få et midlertidig dekke av grus. Statens vegvesen og entreprenøren Peab Anlegg vil iverksette nødvendige støvdempende tiltak.

Brakkerigg og maskiner som i dag legger beslag på deler av parkeringsplassen ved fergeleiet i Kjøpsvik, blir stående frem til ombyggingen er ferdigstilt i desember 2022.

Allerede i november 2013 startet testingen av ERTMS på Østfoldbanen østre linje mellom Rakkestad og Sarpsborg.
Les også

Store utfordringer: Alle tre leverandørene til det nye signalanlegget melder om forsinkelser

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.